با توجه به دیدگاه دانشجویان نسبت به توصیف اثربخشی اهداف رفاهی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی به میزان ۶۶/۸۶ درصد ، و با توجه به اینکه ۶۶/۳۶ درصد از میانگین ( ۵۰ % ) بالاتر است ، بنابراین اهداف رفاهی از دیدگاه دانشجویان مطلوب و اثربخش بوده و فرضیه تایید نمی گردد .
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۰H : بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به اهداف رفاهی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی تفاوت معناداری وجود ندارد .
جدول (۴-۲۴ ) نتیجه آزمون یومن ویتنی در فرضیه هشتم (اهداف رفاهی )

 

جنس میانگین انحراف معیار نمره Z giS سطح معنی داری P
پسر ۵۵/۱۲ ۱۳/۲ ۰۰۳/۲ ۰۴۵/۰ ۰۵/۰
دختر ۲۹/۱۲ ۶۲/۱

با توجه به جدول ۴-۲۴ فرضیه صفر رد می شود ، یعنی بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی نسبت به اهداف رفاهی فعالیت های فوق برنامه ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد . و دانشجویان دختر اهداف رفاهی را اثربخش تر از پسران توصیف نموده اند .
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵ – ۱ مقدمه
پس از انجام تحقیق لازم است نتایج حاصل از آن مورد بررسی قرار گرفته و یافته های آن با نتایج حاصل از تحقیقات گذشته مقایسه شده و ضمن ارائه نتایج، پیشنهادهایی برای استفاده کنندهگان از نتایج تحقیق و محققین آتی ارائه شود. در این فصل ابتدا خلاصه ای از نتایج حاصل از تحقیق، سپس مقایسه نتایج حاصل از تحقیق با تحقیقات انجام شده در این زمینه، نتیجهگیری و در انتها پیشنهادات برخاسته از تحقیق و پیشنهاد برای تحقیقات آینده ارائه خواهد شد.
۵ – ۲ خلاصه تحقیق
این تحقیق با عنوان “بررسی میزان اثربخشی فعالیت های فوق برنامه دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی” در زمستان سال ۱۳۹۲ انجام شده است . هدف از این تحقیق بررسی میزان اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی در واحد های دانشگاهی مستقر در استان خراسان رضوی و همچنین تفاوت دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به این فعالیت ها می باشد . تا بدین طریق بتوان راه های بهبود فعالیت ها و شناخت نقاط قوت و ضعف را پیدا کرده و راه حل مناسبی را ارائه نمود .
جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی که از برنامه ها و فعالیت ها و امکانات فوق برنامه ورزشی استفاده می کرده اند را شامل می شود . تعداد کل دانشجویان ورزشکار استان خراسان رضوی ۲۰۰۴۱ نفر (۱۱۴۳۸ مرد و ۸۶۰۵ زن) میباشد که حجم نمونه بر طبق جدول مورگان باید حداقل ۳۷۷ نفر ، که از این تعداد ۲۱۴ نفر مرد و ۱۶۳ نفر زن می باشد . اعضای نمونه به صورت تصادفی طبقهای از بین اعضای جامعه انتخاب گردیدند . پرسشنامه در بین ۴۰۰ نفر توزیع گردید که از بین پرسشنامه های برگشت داده شده ۳۷۷ مورد به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد.
برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از روش های کتابخانهای و شیوه های میدانی استفاده شده است ، بنابراین ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است . این پرسشنامه محتوی سه بخش بوده که بخش اول شامل : یک مقدمه کوتاه ، ذکر اطلاعات فردی دانشجو از جمله ، جنسیت ، وضعیت تاهل ، سن ، سال ورود به دانشگاه ، دانشجوی دانشکده ، رشته تحصیلی ، وضعیت سکونت و سابقه ورزشی می باشد . بخش دوم شامل وضعیت ورزش دانشگاه ، رشته های ورزشی دایر در دانشگاه ، رشته ورزشی دانشجو ، نوع فعالیت ورزشی ( همگانی ، تفریحی ، قهرمانی و … ) ، تعداد جلسات ورزش ، میزان فعالیت ورزشی هر جلسه ، و دلایل عدم ورزش در دانشگاه می باشد .
بخش سوم پرسشنامه ، سوال های اصلی تحقیق ( ۲۹ سوال ) را که به صورت سوال بسته می باشد را در بر می گیرد . که میزان اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی در واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی را بررسی می نماید .
پرسشنامه استفاده شده در این پژوهش ، روایی آن به تایید ۱۰ نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسیده است . پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی به روش ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه مقدماتی به حجم ۳۰ نفر محاسبه شد و با مقادیر ۸۴/۰ مورد تأیید قرار گرفت .
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه ها ، از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید . در بخش آمار توصیفی از شاخصهای میانگین ، انحراف استاندارد ، شاخصهای پراکندگی ، درصدها ، جداول توزیع فراوانی، نمودارهای مربوط به داده ها و … استفاده شد و در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل یافته ها و آزمون فرضیه ها از آزمون کالموگراف اسمیرنوف و آزمون یومن ویتنی با بهره گیری از نرم افزار ( ۲۰SSPS ) استفاده کردید .
نتایج پژوهش به طور خلاصه به شرح ذیل است:
- بررسی ویژگی های جمعیت شناختی نشان داد که ۴/۷۲ درصد جامعه آماری را پسران و ۲۳/۴۳ درصد را دختران تشکیل می دهند ، که از این تعداد ۴/۷۲ درصد مجرد و ۶/۲۷ درصد متاهل می باشند . بیش از دو سوم پاسخ دهندگان سنی کمتر از ۲۳ سال دارند و کمتر از یک سوم بالای ۲۳ سال سن دارند که نشان دهنده جوان بودن جامعه آماری تحقیق می باشد . در بین پاسخ دهندگان نیمی ( ۴۹ % ) در رشته های علوم انسانی و بقیه ( ۵۱ % ) افراد در بقیه گرو ههای تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند . آزمودنی ها ۵/۴۷ درصد خوابگاهی و ۵/۵۲ درصد غیر خوابگاهی می باشند . بیش از نیمی ( ۸/۵۳ % ) از جامعه تحقیق دارای سابقه ورزشی ۵ تا ۱۰ سال و بقیه دارای سابقه ورزشی بیشتر بودند ، که نشان دهنده جمعیت جوان دانشجویان مشغول به تحصیل می باشد . نوع فعالیت ۷/۵۸ درصد افراد آزمون شونده در سطح همگانی و تفریحی ، ۶/۲۸ درصد قهرمانی و ۷/۱۲ درصد آموزشی می باشد . از افراد شرکت کننده در این تحقیق حدود نود درصد ( ۴/۸۹ % ) سه یا بیش از سه جلسه در طول هفته تمرین و ورزش می کنند ، که نشانه فعال و پویایی جوانان دانشجو می باشد . نود و پنج درصد افراد بیش از ۶۰ دقیقه در هر جلسه فعالیت ورزشی دارند . از افراد جامعه آماری پژوهش ۷۸/۳۹ درصد در دوره ها و کلاس های داوری و مربیگری شرکت نموده و ۲۱/۶۰ درصد دوره های داوری و مربیگری را تجربه نکرده اند .
- بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی راجع به هدف اصلی تحقیق ( فوق برنامه ورزشی ) نشان می دهد که از حداقل نمره ۷۰ و حداکثر نمره ۱۴۵ ، میانگین نمره نمونه دو جنس ۴۴/۸۳ درصد بود که میزان بالای اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی را مشخص می نماید ، همچنین در بین اهداف تحقیق ، اهداف جسمانی که حداقل نمره ۱۷ و حداکثر نمره ۴۰ را به خود اختصاص داده است ، میانگین نمره پسران و دختران ۹۰ % بدست آمد که دیدگاه دختران مثبت تر از دیدگاه پسران در مورد میزان اثربخشی اهداف جسمانی فعالیت های فوق برنامه ورزشی بود و میزان اثربخشی در اهداف جسمانی در بین اهداف تحقیق ، بالاترین نمره را از دیدگاه دانشجویان به خود اختصاص داده است . اهداف اجتماعی از دیگر اهداف تحقیق با حداقل نمره ۹ و حداکثر نمره ۲۰ بود که نمره میانگین در این مولفه ۸۵ درصد بدست آمد . در بین اهداف تحقیق ، اهداف فرهنگی / اخلاقی با حداقل نمره ۸ و حداکثر نمره ۲۵ توسط آزمون شوندگان اعلام گردید که میانگین نمره در این مولفه ۸۸ % بود که نشان از اثربخشی اهداف فرهنگی / اخلاقی فعالیت های فوق برنامه های ورزشی دارد . اهداف آموزشی از دیدگاه دانشجویان آموزش ندیده ( کسانی که در کلاس های مربیگری و داوری شرکت نکرده اند ) با حداقل نمره ۶ و حداکثر نمره ۱۵ توسط آزمون شوندگان نمره دهی گردید که میانگین آن ۸۰ % افراد ، این اهداف را اثربخش توصیف نموده اند . اهداف آموزشی از دیدگاه دانشجویان آموزش دیده ( کسانی که در کلاس های مربیگری و داوری شرکت کرده اند ) با حداقل نمره ۱۳ و حداکثر نمره ۲۵ توسط آزمون شوندگان نمره دهی گردید که میانگین آن ۸۸ % افراد این اهداف را اثربخش توصیف نموده اند . اهداف تفریحی / ورزشی از دیگر اهداف تحقیق بود که با حداقل نمره ۸ و حداکثر نمره ۲۰ را افراد به آن پاسخ داده بودند و میانگین در این مولفه ۷۲ % بود که این مولفه کمترین نمره را در بین اهداف تحقیق به خود اختصاص داده است ، به عبارت دیگر میزان اثربخشی آن نسبت به دیگر اهداف تحقیق از نظر دانشجویان کمتر بوده است . اهداف رفاهی از دیگر اهداف تحقیق بود که با حداقل نمره ۴ و حداکثر نمره ۱۵ را افراد به آن نمره داده بودند و میانگین در این مولفه ۶۶/۸۶ % بود که از دیدگاه دانشجویان از میزان اثربخشی بالایی برخوردار بوده است .
عدم تفاوت دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به اثربخشی کلیه اهداف فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی بود که در همه اهداف بجز اهداف رفاهی فرضیه صفر تایید گردیده و نظر دانشجویان دو جنس همسان بوده و تفاوت معنی داری مشاهده نگردید .
- آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد در تمامی فرضیه های تحقیق که بیانگر تفاوت معنی داری بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به اهداف فعالیت های فوق برنامه ورزشی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی وجود ندارد و فرضیه صفر رد نشده است . فقط در اهداف رفاهی ، فرضیه صفر مورد تایید واقع شده است .
۵ – ۳ بحث و نتیجه گیری
بررسی میزان اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی از دیدگاه دانشجویان به میزان ۴۶/۸۳ درصد نشان از درصد بالای اثربخشی دارد که این نتیجه نزدیک و همسو با نتایج گزارش شده تحقیق جباری و بشیریان ( ۱۳۷۰ ) بین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با ۷۷ درصد و خداداد کاشی ( ۱۳۸۴ ) در بین دانشجویان دانشگاه های مختلف شهر تهران و تحقیق اُلافسون جی ای ( ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ ) بین دانشجویان دانشگاه بروکس آکسفورد به ترتیب ۴/۷۲ و ۸۹ درصد می باشد که اثربخشی در حد عالی و اهمیت فعالیت های فوق برنامه های ورزشی در بین قشر جوان و دانشجویان را نشان می دهد .
بررسی وضعیت اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نشان از عدم تفاوت معنی دار بین دو جنس بود که این نتایج با تحقیق موسوی و همکاران ( ۲۰۱۱ ) در بین دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تهران انجام شده کاملا” همسو می باشد و با تحقیقات تندنویس ( ۱۳۷۵ ) دانشجویان دانشگاه های کشور ، باورساد ( ۱۳۸۷ ) دانشجویان خوابگاه دانشگاه تهران ، حیدری نژاد و لسانی جویباری ( ۱۳۸۷ ) دانشجویان خوابگاه شهید چمران اهواز و تاجیک قنبری ( ۱۳۹۰ ) دانشجویان دانشگاه های کیش همخوانی ندارد . در تحقیقات مذکور تفاوت دیدگاه دو جنس ( پسران و دختران ) معنی دار و متفاوت می باشد . با توجه به این که ، این تحقیق اخیرا” انجام شده و نتایج آن عدم تفاوت عمده دیدگاه های دختران و پسران نسبت به فعالیت های فوق برنامه ورزشی را نشان می دهد . تغییر دیدگاه ، ایده و نظر مثبت جامعه زنان در زمینه ورزش را آشکار می سازد . زیرا در تحقیقات مشابه و سال های قبل توصیف ورزش از دیدگاه دختران یا منفی یا درصد مثبت آن بالا نبوده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...