پژوهش حاضر بر حسب نتیجه از نوع کاربردی خواهد بود.

جامعهآماری تحقیق

جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مشتریان شرکت بیمه ایران شهر تهران می باشد که به منظور محدودتر کردن دامنه مکانی تحقیق، شهر تهران به چهار منطقه شمال، جنوب،شرق و غرب تقسیم نموده و به طور تصادفی از مشتریان شعب بیمه ایران هر منطقه تعداد۱۰۰ پرسشنامه توزیع گردید.

نمونهآماری و روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه

پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری قرار دارد انتخاب نمونه است. نمونه ای که باید نماینده جامعه ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته های تحقیق خود به آن جامعه را دارد. اگر محقق پژوهش خود را بر تمامی افراد جامعه اجرا کند روش او سرشماری خواهد بود، یعنی محقق باید تمامی افراد جامعه را تک تک مورد برسی و آزمون قرار دهد. اما چون اکثر پژوهشگران توان و زمان اجرای پژوهش بر کل جامعه را ندارند به همین دلیل پژوهش خود را محدود به نمونه کوچکی می سازند. نمونه گیری عبارت است از “انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیا ء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه “. اولین قدم در نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر است و هدف نوعی نمونه گیری است که تمام افراد جامعه جهت انتخاب شدن شانس برابر داشته باشند (مقیمی دهکردی، ۱۳۹۰). جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از فرمول کوکران برای جامعه محدود استفاده گردید:
پایان نامه - مقاله - پروژه
که در آن:
n= حداقل حجم نمونه لازم
p= نسبت توزیع صفت در جامعه
za/2= مقدار به دست آمده از جدول توزیع نرمال استاندارد (در این تحقیق و با در نظر گرفتن مقدار خطای ۰۵/۰، مقدار به دست آمده از جدول توزیع نرمال استاندارد ۹۶/۱ می‏باشد).
d= خطای پذیرفته شده توسط محقق یا بازه قابل تحمل از برآورد پارامتر مورد نظر (معمولاً در علوم اجتماعی برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته می‏شود.) ( رفیع پور، ۱۳۷۸).
نکته‏ای که لازم است در خصوص این فرمول، گفته شود آن است که چنان‏چه مقدار p در دسترس نباشد، می‏توان مقدار ۵/۰ را برای آن در نظر گرفت (آذر و مومنی، ۱۳۸۷ )، که در این حالت، این فرمول بزرگترین و محافظه ‏کارانه‏ترین عدد ممکن را به دست خواهد داد، که در این تحقیق نیز عدد ۵/۰ برای آن در نظر گرفته شد. با جایگذاری پارامترها در فرمول مذکور حجم نمونه لازم ۳۸۴.۱۶ نفر می‏باشد که تعداد ۴۰۰ پرسش نامه در بین جامعه آماری توزیع شده و از این تعداد ۳۸۵ پرسش نامه تکمیل شده به دست ما رسیده که مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
شایان ذکر است روش نمونه گیری در تحقیق حاضر به علت همگن بودن جامعه مورد بررسی، روش تصادفی ساده است.

متغیرهای تحقیق

مهمترین و مفیدترین راه برای طبقه بندی متغیرها و نقشی که پژوهش به عهده دارند تقسیم آنها به دو نوع مستقل و وابسته است، متغیر مستقل توسط پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیر یا رابطه آن با متغیر دیگری (وابسته) اندازه گیری شود. متغیرهای تحقیق حاضر عبارتند از:
متغیر مستقل: تبلیغات تلویزیون،
متغیر وابسته: واکنش های هیجانی و تمایل به برنامه ریزی رفتاری.

روش و ابزار گرد آوری داده ها

 

روش گردآوری

روش های گردآوری اطلاعات به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند :
الف) روش‌های کتابخانه‌ای: در این پژوهش، جهت جمع آوری اطلاعات از روش های مطالعات کتابخانهای با ابزارهای: کتب، پایان نامههای دانشگاهی، مقالات علمی- پژوهشی و مجلات و سایت های اینترنتی استفاده شده است.
ب) روش‌های میدانی: در این پژوهش به منظور تحلیل کمی اطلاعات و نیز آگاهی از نگرش جامعه مورد پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه، اطلاعات جمع آوری شده است.

ابزار گردآوری

در این تحقیق از دو ابزار برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌شود:
بررسی اسناد و مدارک:
جهت اخذ اطلاعات کلی در مورد سازمان شامل تاریخچه، تعداد پرسنل، وضعیت تحصیلی، آیین نامهها‌ و …از روش بررسی اسناد و مدارک استفاده گردیده است. همچنین سایر اطلاعات در زمینه ادبیات موضوع، تعیین چارچوب نظری و شاخصها از منابع موجود در کتابخانه که حاوی کتب، مجلات وپایان نامه‌ها و گزارشات علمی است، استفاده شده است.
پرسشنامه:
در این پژوهش از ابزار پرسشنامه با سوالات بسته برای جمع آوری دیدگاه های مشتریان بیمه ایران استفاده گردیده است.
پرسشنامه ها شامل ۲ بخش عمده می‌باشد :
۱- نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیلهی پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضهی داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوال‌ها را عرضه کند.
۲- سؤالات پرسشنامه: این بخش از پرسشنامه ها شامل ۲ قسمت است:
الف) متغیرهای دموگرافی(جمعیت شناختی): در این قسمت سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد. این بخش از پرسشنامه شامل پنج سؤال میباشد. اطلاعات مربوط به این بخش از پرسشنامه در جدول ۳-۱ نشان داده شده است.

جدول ۳-۱): متغیرهای جمعیت شناختی پرسشنامه.

 

 

۱) وضعیت تاهل: مجرد – متاهل
۲) سن: کمتر از ۲۵ سال- ۲۶ تا ۳۰ سال- ۳۱ تا ۳۵ سال- ۳۶ تا ۴۰ سال- بالاتر از ۴۰ سال.
۳) میزان تحصیلات: فوق دیپلم و پائین تر- کارشناسی-کارشناسی ارشد - دکتری و بالاتر.
۴) سنوات خدمت: بین ۱ تا ۵ سال - بین ۶ تا ۱۰ سال - بین ۱۱ تا ۱۵ سال - بین ۱۱ تا ۱۵ سال - بیشتر از ۲۰ سال.
۵) جنسیت:
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...