اشتباه در موضوع قرارداد با مطالعه تطبیقی در حقوق فرانسه ... |
- ) Mistake as to The Possibility of Performing The Contract ↑
- ) Mistake as to The Quality ↑
- ) Mistake as to The Quantity ↑
- ) Mistake as to The Construction of Contract ↑
- ) Mistake as to The Conduct of The Parties ↑
- ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, Pp. 262 - 274. ↑
- ) Ibid, p. 279. ↑
- ) Mistake as to The Person ↑
- ) Mistake as to The Subject - Matter ↑
- ) Mistake as to The Term of The Contract ↑
- ) Induce ↑
- ) G. H Treitel, An Outline of The Law of Contract, 4th Edition, Butterworths, London, p. 112. ↑
- ) Wales v. Wadham [1977] 1 W.L.R 199 - 200. ↑
- ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 280. ↑
- ) Objective Principle ↑
- ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 282. ↑
- ) Harris v. Pepperell (1867) L.R. 5 Eq. 1; Paget v. Marshall (1884) 28 Ch.D. 255; G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 298. ↑
- ) Consent ↑
- ) Edwin C. Mckeag, Mistake in Contract, A Study in Comparative Jurisprudence, Ibid, Pp. 5 -31. ↑
- ) Ibid, p. 50. ↑
- ) Ibid, p. 31. ↑
- ) Chitty, Chitty on Contracts, Ibid, p. 374. ↑
- ( Acte juridique/ Judicial Act ↑
- ) محمد جعفر جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوق، همان، ش ۳۷۷۹٫ ↑
-
- ) برخی از این تعاریف عبارت است از «هر عمل حقوقی ناشی از قصد انشاء» (ترمینولوژی، ش۳۷۷۹)، «اعلام ارادهای که بهمنظور ایجاد اثر حقوقی خاص انجام می شود و قانون نیز اثر دلخواه را بر آن بار می کند» (ناصر کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها، ج۱، ص۱)، «عملی است ارادی که پارهای آثار حقوقی بر آن مترتب است و آن عمل برای رسیدن به این آثار انجام شده باشد» (حسین صفایی، دوره مقدماتی حقوق مدنی؛ قواعد عمومی قراردادها، ج۲، ص ۲۰). جک فلور نیز با تقسیم عمل حقوقی دوجانبه و جمعی (Acte juridique collectif) و عمل حقوقی یکجانبه (Acte juridique unilatéral) در تعریف این دو بر عنصر اراده تأکید می کند.
Jacques Flour, Jean - Luc Aubert et Éric Savaux, Les obligations; L’act juridique, 2e édition, 2002, Pp.387 et 374. ↑
- ) از جمله رجوع کنید به روحالله الخمینی، طلب و اراده، ترجمه و شرح احمد قهری، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۶۲٫ ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، نامه مفید، شماره۴۱، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۳، ص ۱۲۵٫ ↑
- ) فلاسفه و محققان تفاوتهای دیگری را نیز برای اختیار و اراده ذکر کرده اند، از جمله اینکه اراده برخلاف اختیار به امور ناممکن هم تعلق میگیرد. ر.ک فارابی، آراء اهل المدینه الفاضله، دار و مکتبه الهلال، بیروت، ۱۴۲۱ه، ص ۱۸؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلمین و فلاسفه اسلامی، مجله مشکوه النور، ۳۱ - ۳۰٫ ↑
- ) رضا برنجکار، اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو، مجله مجتمع آموزشی عالی قم، سال سوم، شماره دهم، پاییز۸۰، صص ۱۴۲ - ۱۳۸٫ ↑
- ) در امور کیفری چون غفلت و اشتباه از امور اختیاری نیست لذا مستوجب مجازات نمی باشد؛ رأی ۲/۵/۱۸ محکمه عالی انتظامی قضات. ↑
- ) ملا هادی سبزواری، شرح منظومه، دارالعلم، قم، بیتا، ص ۱۸۴٫ ↑
- ) ملاصدرا، اسفار اربعه، ج۴، منشورات مصطفوی، قم، ۱۳۶۸، ص ۱۱۴ و ج۶، ص ۳۵۴٫ ↑
- ) رضا برنجکار، اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو، همان، ص ۱۴۶٫ ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان، ص ۱۲۵٫ ↑
- ) همان، ص ۱۲۷٫ ↑
- ) ابوعلی سینا، تعلیقات، مکتبه الاسلامی، قم، ۱۴۰۴ ه. ق، صص ۱۶ و ۲۰؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۰٫ ↑
- ) الشیخ الطوسی، تمهید الاصول، تحقیق عبدالحسین مشکوه الدینی، انجمن حکمت وفلسفه ایران، تهران، ۱۳۵۸، ص ۱۰۶؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، مجله مشکوه النور، ۳۱ - ۳۰٫ ↑
- ) خواجه نصیرالدین طوسی، شرح اشارات و تنبیهات، چاپ دوم، دفتر نشر کتاب، تهران، ۱۴۰۳ ﻫ، ص ۲۵۲ و صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، اسفار اربعه، ج۴، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت۱۴۱۰ ﻫ. ق، ص ۱۱۳؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان. ↑
- ) محمد فارابی، السیاسه المدنیه، الزهراء، تهران، ۱۴۰۸ ق، ص ۷۲؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۱٫ ↑
- ) یعقوب کندی، رسائل، بهکوشش محمد عبدالهادی ابوریده، قاهره، ۱۳۶۹ﻫ، ص ۱۷۵؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان و صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، اسفار اربعه، ج۴، همان، ص ۱۱۳ و ۱۱۴؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۰٫ ↑
- ) فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان. ↑
- ) رجوع کنید به محمد محمد رضایی، اراده خیر از دیدگاه کانت، مجله مجتمع آموزشی عالی قم، سال اول، شماره سوم، پاییز ۷۸ و گیتا مقیمی، بررسی تحلیل اراده و آزادی اراده از دیدگاه توماس اکوئیناس، نامه مفید، شماره ۳۶، خرداد و تیر۱۳۸۲ و نیز غلامحسین توکلی، کییرکگور و ارادهگروی، نامه مفید، شماره ۲۸٫ ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان، صص ۵ - ۲۴۰٫ ↑
- ) مراد ما از سکولار «Secular» شدن در اینجا بیتوجهی به مذهب و آموزههای مذهبی است و نباید آنرا به ضدیت با مذهب تعبیر کرد. ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان. شرح مفصل آراء اسپینوزا درخصوص ماهیت اراده در این مقاله قابل مطالعه است. ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 07:18:00 ب.ظ ]
|