۱- ۴٫ سیمای جامعه آماری

 

در این قسمت متغیرهای زمینه ای که ویژگی‌های فردی و اجتماعی پاسخگویان را بر حسب جنس، سن و میزان تحصیلات مشخص می‌کنند، مورد بررسی و توصیف قرار داده می‌شوند.

 

در جدول ۴-۱٫ نسبت پاسخ‌دهندگان مرد و زن ارائه شده است. بیش از ۹۱/۵۳ درصد از افراد نمونه (۲۰۷ نفر) را مردان تشکیل داده‌اند. همچنین حدود ۰۹/۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان یعنی ۱۷۷ نفر از آن ها زن بودند. این داده ها در نمودار میله‌ای ۴-۱ نیز نشان داده ‌شده‌اند.

 

جدول ۴-۱٫ فراوانی نمونه ها بر حسب جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت مرد زن مجموع تعداد ۲۰۷ ۱۷۷ ۳۸۴ درصد ۹۱/۵۳ ۰۹/۴۶ ۱۰۰

 

 

در جدول ۴-۲٫ نسبت سن پاسخ‌دهندگان ارائه شده است. ۱۳/۲۲ درصد از افراد نمونه (۸۵ نفر) را افراد سن کمتر از ۳۵ سال تشکیل می‌دهند . ۱۲/۲۸ درصد از افراد نمونه (۱۰۸ نفر) را افراد سنین ۳۶-۴۰ ساله، ۳۰/۲۶ درصد از افراد نمونه ( ۱۰۱ نفر ) را افراد سنین ۴۱-۴۵ ساله و ۴۳/۲۳ درصد از افراد نمونه ( ۹۰ نفر ) را افراد بالای ۴۵ ساله تشکیل می‌دهند. این داده ها در نمودار میله‌ای ۴-۲ نیز نشان داده ‌شده‌اند.

 

جدول ۴-۲٫ فراوانی نمونه ها بر حسب سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن کمتر از ۳۵ ۳۶- ۴۰ ۴۱-۴۵ بیش از ۴۵ مجموع تعداد ۸۵ ۱۰۸ ۱۰۱ ۹۰ ۳۸۴ درصد ۱۳/۲۲ ۱۲/۲۸ ۳۰/۲۶ ۴۳/۲۳ ۱۰۰

 

 

در جدول ۴-۳٫ نسبت تحصیلات پاسخ‌دهندگان ارائه شده است. ۷۳/۲۴ درصد از افراد نمونه (۹۵ نفر) را افراد زیر دیپلم، ۳۹/۲۲ درصد از افراد نمونه ( ۸۶ نفر ) را افراد دیپلم ، ۸۴/۳۹ درصد افراد نمونه ( ۱۵۳ نفر ) کارشناسی و ۰۲/۱۳ درصد افراد نمونه (۵۰ نفر) دارای تحصیلات کارشناسی ارشد می‌باشند. این داده ها در نمودار میله‌ای ۴-۳ نیز نشان داده ‌شده‌اند.

 

جدول ۴-۳٫ فراوانی نمونه ها بر حسب میزان تحصیلات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحصیلات زیر دیپلم دیپلم کارشناسی کارشناسی ارشد مجموع تعداد ۹۵ ۸۶ ۱۵۳ ۵۰ ۳۸۴ درصد ۷۳/۲۴ ۳۹/۲۲ ۸۴/۳۹ ۰۲/۱۳ ۱۰۰

 

 

۲-۴٫ آزمون فرضیه های تحقیق

 

۱-۲-۴٫ آزمون فرضیات

 

فرضیه اصلی : بین عوامل اجتماعی و عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها تأثیر معناداری دارد.

 

جدول ۴-۴ آزمون ضرایب همبستگی پیرسون فرضیه اصلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضریب همبستگی پیرسون سطح خطا معنی داری متغیر مستقل متغیر وابسته نتیجه آزمون ۵۸۷/۰- ۰۱/۰ Sig = 0/000 عوامل اجتماعی و درون سازمانی وقوع جرم و جعل اسناد رد

عوامل اجتماعی و عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها رابطه معکوس دارد یعنی با کاهش عوامل اجتماعی و عوامل درون سازمانی ، وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها افزایش می‌یابد. مقایسه ضریب همبستگی نشان می‌دهد که میزان همبستگی در این فرضیه ۵۸۷/۰- و میزان معناداری آن برابر با ۰۰۰/۰ می‌باشد یعنی بین عوامل اجتماعی و عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها در سطح ۹۹% رابطه ای منفی و معکوس می‌باشد.

 

فرضیات فرعی

 

فرضیه فرعی اول : بین عوامل اجتماعی و عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها تأثیر معناداری دارد.

 

جدول ۴-۵ آزمون ضرایب همبستگی پیرسون فرضیه فرعی اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضریب همبستگی پیرسون سطح خطا معنی داری متغیر مستقل متغیر وابسته نتیجه آزمون ۶۷۴/۰- ۰۱/۰ Sig = 0/001 عوامل اجتماعی وقوع جرم و جعل اسناد رد

عوامل اجتماعی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها رابطه معکوس دارد یعنی با کاهش عوامل اجتماعی، وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها افزایش می‌یابد. مقایسه ضریب همبستگی نشان می‌دهد که میزان همبستگی در این فرضیه ۶۷۴/۰- و میزان معناداری آن برابر با ۰۰۱/۰ می‌باشد یعنی بین عوامل اجتماعی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها در سطح ۹۹% رابطه ای منفی و معکوس می‌باشد.

 

فرضیه فرعی دوم : بین درون سازمانی و عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها تأثیر معناداری دارد.

 

جدول ۴-۶ آزمون ضرایب همبستگی پیرسون فرضیه فرعی دوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضریب همبستگی پیرسون سطح خطا معنی داری متغیر مستقل متغیر وابسته نتیجه آزمون ۸۳۵/۰- ۰۱/۰ Sig = 0/006 عوامل درون سازمانی وقوع جرم و جعل اسناد رد

عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها رابطه معکوس دارد یعنی با کاهش عوامل درون سازمانی ، وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها افزایش می‌یابد. مقایسه ضریب همبستگی نشان می‌دهد که میزان همبستگی در این فرضیه ۸۳۵/۰- و میزان معناداری آن برابر با ۰۰۶/۰ می‌باشد یعنی بین عوامل درون سازمانی در وقوع جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکت‌ها در سطح ۹۹% رابطه ای منفی و معکوس می‌باشد.

 

فصل پنجم

 

نتیجه گیری و پیشنهادات

 

۱-۵٫ نتیجه گیری

 

جعل اسناد رسمی از جرائمی است که بلافاصله و مستقیماً به اعتماد مردم نسبت به اسناد لطمه وارد می‌کند و نیز مستقیم یا غیر مستقیم موجب خسارت مادی افراد یا اجتماع خواهد بود.قانون‌گذار در باب ششم قانون ثبت اسناد و املاک، که مهمترین متن کیفری حقوق ثبت اسناد و املاک نیز به شمار می رود در ماده ۱۰۰ آن در هدف بند، افعال غیر مجازی را که بعضی از آن ها اصطلاحاً جعل نمی باشند؛ در ردیف جعل اسناد رسمی قرار داده است و مرتکبین چنین اعمال ممنوعه را که از کارکنان و اجزاء ثبت اسناد و املاک و یا صاحبان دفاتر اسناد رسمی می‌باشند؛ جاعل در اسناد رسمی محسوب نموده است. در ماده ۱۰۳ قانون مذکور، صدور گواهی خلاف واقع از سوی کارکنان و کارمندان را جرم تلقی نموده و آن را در حکم جاعل در اسناد رسمی می‌داند و برای مرتکب یا مرتکبین آن مجازات جاعل در اسناد رسمی را پیش‌بینی نموده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...