جدول ۴-۱۴ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی زنجیره تأمین با ضریب غیر استاندارد………………………….۹۹
جدول ۴-۱۵ شاخص­ های برازش مدل…………………………………………………………………………………………..۹۹
جدول ۴-۱۶- شاخص های برازش مدل اصلاحی………………………………………………………………………..۱۰۰
جدول ۴-۱۷- نسبت بحرانی و سطح معناداری…………………………………………………………………………….۱۰۰
جدول ۴-۱۸ تحلیل عاملی تأییدی انعطاف­پذیری زنجیره تأمین با ضریب استاندارد………………………….۱۰۱
جدول ۴-۱۹- تحلیل عاملی تأییدی نقش مدیریت ارشد با ضریب استاندارد……………………………………۱۰۳
جدول ۴-۲۰ شاخص­ های برازش مدل………………………………………………………………………………………..۱۰۳
جدول ۴-۲۱ شاخص های برازش مدل اصلاحی………………………………………………………………………….۱۰۴
جدول ۴-۲۲ نسبت بحرانی و سطح معناداری………………………………………………………………………………۱۰۴
جدول ۴-۱۷ تحلیل عاملی تأییدی شایستگی کارکنان با ضریب استاندارد………………………………………..۱۰۴
جدول ۴-۱۸ تحلیل عاملی تأییدی چابکی زنجیره تأمین با ضریب استاندارد…………………………………….۱۰۵
جدول ۴-۱۹ نام گذاری کدهای مدل کلی تحقیق………………………………………………………………………….۱۰۶
جدول ۴-۲۰ شاخص­ های برازش مدل کلی………………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول ۴-۲۱ شاخص های برازش مدل کلی………………………………………………………………………………..۱۰۹
جدول ۴-۲۲ برآورد­های مدل کلی………………………………………………………………………………………………۱۱۰
اشکال
شکل ۴-۱ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی فناوری اطلاعات با ضریب غیر استاندارد………………………….۹۳
شکل ۴-۲ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی فناوری اطلاعات با ضریب استاندارد……………………………….۹۴
شکل ۴-۳ تحلیل عاملی تأییدی انعطاف­پذیری فناوری اطلاعات با ضریب غیر استاندارد……………………..۹۴
شکل ۴-۴ تحلیل عاملی تأییدی انعطاف­پذیری فناوری اطلاعات با ضریب استاندارد…………………………..۹۵
شکل ۴-۵ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی زنجیره تأمین با ضریب غیراستاندارد………………………………..۹۵
شکل ۴-۶ تحلیل عاملی تأییدی انعطاف­پذیری زنجیره تأمین با ضریب استاندارد………………………………..۹۶
شکل ۴-۷ تحلیل عاملی تأییدی نقش مدیریت ارشد با ضریب غیر استاندارد…………………………………….۹۹
شکل ۴-۸ تحلیل عاملی تأییدی نقش مدیریت ارشد با ضریب استاندارد……………………………………………۹۹
شکل ۴-۹ تحلیل عاملی تأییدی شایستگی کارکنان با ضریب غیر استاندارد………………………………………۱۰۰
شگل ۴-۱۰ تحلیل عاملی تأییدی شایستگی کارکنان با ضریب استاندارد………………………………………….۱۰۰
شکل ۴-۱۱ تحلیل عاملی تأییدی چابکی زنجیره تأمین با ضریب غیراستاندارد………………………………….۱۰۳
شکل ۴-۱۲ تحلیل عاملی تأییدی چابکی زنجیره تأمین با ضریب استاندارد………………………………………۱۰۳
شکل ۴-۱۳ تحلیل عاملی تأییدی عملکرد شرکت با ضریب غیر استاندارد……………………………………….۱۰۴
شکل ۴-۱۴ تحلیل عاملی تأییدی عملکرد شرکت با ضریب استاندارد……………………………………………..۱۰۴
شکل ۴-۱۷ مدل ساختاری تحقیق با ضرایب غیر استاندارد…………………………………………………………….۱۰۷
شکل ۴-۱۸ مدل ساختاری تحقیق با ضریب استاندارد…………………………………………………………………..۱۰۸
شکل ۴-۱۹ مدل اصلاحی ساختاری تحقیق با ضریب غیراستاندارد…………………………………………………۱۱۰
شکل ۴-۲۰ مدل اصلاحی ساختاری تحقیق با ضریب استاندارد……………………………………………………..۱۱۱
نمودارها
نمودار۱-۱ مدل پیشنهادی پژوهش………………………………………………………………………………………………….۸
نمودار ۴-۱ درصد فراوانی پاسخ ­دهندگان برحسب جنسیت……………………………………………………………..۸۰
نمودار ۴-۲ درصد فراوانی پاسخ ­دهندگان برحسب رده سنی…………………………………………………………….۸۱
نمودار ۴-۳ درصد فراوانی پاسخ ­دهندگان برحسب میزان تحصیلات………………………………………………….۸۲
نمودار ۴-۴ توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان برحسب سابقه کار……………………………………………………………۸۳
چکیده:
در عصر اطلاعات، فناوری اطلاعات نقش اساسی در رشد و توسعه صنایع از جمله سیستم­های تأمین داشته و خواهد داشت. قلب یک سیستم زنجیره تأمین چابک، شامل سیستم پردازش سفارشات بوده که به عنوان ابزار ارتباطی بین مشتری و صنعت عمل کرده و باعث تحرک صنعت و مدیریت زنجیره تامین می­­گردد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر توانایی­های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره­ی تأمین در شرکت­های صنایع لبنی شهر کرمانشاه می­باشد که در آن تعداد هفت فرضیه مورد آزمون قرارگرفته­اند. روش این پژوهش از نظر بررسی متغیرها از نوع توصیفی- پیمایشی، از نظرنوع هدف، کاربردی، از نظر زمان اجرا، مقطعی، بر حسب فرایند اجرا، کیفی و از نظر منطق اجرا قیاسی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه­ کارکنان، مدیران و کارشناسان شرکت­های صنایع لبنی شهرکرمانشاه می­باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده است که تعداد ۲۰۰ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان این شرکت­ها به عنوان نمونه برای جمع­آوری داده ­ها انتخاب شدند. برای تجزیه تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیات از روش تحلیل عاملی تأییدی با بهره گرفتن از نرم افزار معادلات ساختاری AMOS 22 استفاده شده است. با توجه نتایج این پژوهش، کلیه­ فرضیات به جز تأثیر توانایی کارکنان بر چابکی زنجیره تأمین که با سطح معناداری ۶۱۲/۰ مورد پذیرش قرار نگرفت، معنی­دار بوده و اثر مثبت آنها بر چابکی زنجیره تأمین اثبات شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
کلمات کلیدی: توانایی اطلاعاتی، توانایی عملیاتی، توانایی مدیریتی، چابکی زنجیره تأمین، صنایع لبنی کرمانشاه.
فصل اول:
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
با ورود به قرن بیست و یکم، سازمان­ها و افراد در حال تجربه پدیده‌ها و اتفاقات جدیدی هستند که شاید ریشه آنها از سال­ها قبل در حال رشد بوده است. ورود عنصر فناوری اطلاعات در هر حوزه، لزوم سرعت عمل و پاسخ­گویی به مشتریان و تغییرات روزافزون بازار و نیازهای مصرف­ کنندگان، لزوم انعطاف هر چه بیشتر در سازمان­ها و تولید، حرکت به سمت مفهوم چابکی در سازمان است(براون و همکاران[۱]، ۲۰۰۶). این مفهوم، که برخاسته از نیاز سازمان­های جدید است، در واقع در ایجاد شبکه در حوزه فیزیکی،‌ مجازی، حذف اتلاف‌ها در سازمان از جمله مهم­ترین تحولات و رویکردهای نوین در حوزه مدیریت و سازمان هستند(شانکار و تایوری[۲]، ۲۰۰۷). یکی از مفاهیم یا پارادیم­هایی که کمتر از دو دهه از عمر آن می‌گذرد مفهوم چابکی است که برخاسته از نیاز سازمان­های جدید به دنبال تکامل رویکردهای پیشین مانند تولید دستی، تولید انبوه، تولید ناب می­باشد. از طرف دیگر در طی دو دهه اخیر، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل رقابت و موفقیت سازمان­ها مطرح گشته و مورد توجه زیاد محققین و صاحبنظران مدیریت تولید و عملیات بوده است(گولدمن و ناجل[۳]، ۱۹۹۵). پیگیری چابکی در زنجیره تأمین نیز به عنوان یک مفهوم ترکیبی در حال حاضر توجه بسیاری از مدیران و صاحبنظران را معطوف خود کرده و محققین درصدد ارائه زوایای جدیدی از این مفهوم نوظهور هستند(جولی و هازرخنی[۴]، ۲۰۰۶). علی رغم آنکه در کمتر از یک دهه اخیر، افراد بسیاری به ارائه مولفه­ها و شاخص­ های ارزیابی چابکی زنجیره تأمین پرداخته­اند، اما به طور کلی گروهی مراحل اصلی زنجبره تأمین یعنی تدارکات، ساخت و توزیع را محور قرار داده و شاخص­ های چابکی را مطرح ساخته­اند و گروهی مؤلفه­ های مؤثر بر چابکی، یعنی محرک­ها، توانمندی­ها و توانمندسازها را محور قرار داده و سعی در ارائه شاخص این مؤلفه­ ها در زنجیره تأمین نموده ­اند.
۱-۲ بیان مسأله
در عصر اطلاعات، فناوری اطلاعات نقش اساسی در رشد وتوسعه صنایع از جمله سیستم­های تأمین داشته وخواهد داشت. قلب یک سیستم زنجیره تأمین چابک، شامل سیستم پردازش سفارشات بوده که به عنوان ابزار ارتباطی بین مشتری و صنعت عمل کرده و باعث تحرک صنعت و مدیریت زنجیره تامین می­­گردد(آکاروال[۵]، ۲۰۰۷). درنتیجه هر قدر این سیستم ارتباطی بهینه­تر داشته باشد، زمان و هزینه عملیات در سیستم تأمین به حداقل رسیده وسوددهی یا مزیت رقابتی افزایش می­یابد. از طرف دیگر عدم سرعت عمل در پاسخ­گویی نه تنها باعث افزایش زمان و هزینه­ها می­گردد، بلکه باعث نارضایتی مشتریان، حمل ونقل اضافی، انبارداری و ذخیره­سازی بیش از حد که منجر به افزایش خواب سرمایه می­ شود نیز می­گردد(آنگلس[۶]، ۲۰۰۹). به منظور افزایش سرعت تبادل اطلاعات و بهبود کیفیت آن، امروزه به کارگیری سیستم­های فناوری اطلاعات یک امر مرسوم و در حال گسترش می­باشد(فابل[۷]، ۲۰۰۸). از جمله کاربردهای این سامانه در سیستم­های تأمین می­توان به وارد نمودن سفارشات، پردازش سفارشات، کنترل انبار موجودی کالا اندازه­­گیری عملکرد، نظارت بر حمل ونقل، پرداخت­ها و ذخیره­سازی نیز اشاره نمود. شرکت­های تولیدکننده محصولات هوایی به فراخور مأموریت و اهداف اصلی که دنبال می­ کند، همیشه با مدیریت زنجیره تأمین چابک درگیر بوده و انجام صحیح و منطقی آن را در موفقیت و یا شکست خود مؤثر می­داند. در این راستا، تامین در زمان مقرر مواد، قطعات، سامانه­ها و خدمات نیز از مهم­ترین عوامل پشتیبانی از خط تولید و مونتاژ محصولات جاری بوده که می ­تواند تعهدات شرکت را ضمانت و محقق سازد(اسلاتر[۸]، ۲۰۰۶). عدم تحقق این مهم موجب می­گردد تا شرکت­ها به دلیل عدم به موقع تحویل محصولات خود:
- رضایت مشتریان را کاهش و حتی موجب از دست دادن آنها گردد.
- هزینه و قیمت تمام­شده افزایش یاید و حداقل حاشیه سود کاهش یابد.
- فناوری روز و مورد نیاز مشتری نیز دچار تغییرات گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...