طرح های پژوهشی دانشگاه ها درباره بررسی تآثیر توانایی های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی ... |
جدول ۴-۱۴ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی زنجیره تأمین با ضریب غیر استاندارد………………………….۹۹
جدول ۴-۱۵ شاخص های برازش مدل…………………………………………………………………………………………..۹۹
جدول ۴-۱۶- شاخص های برازش مدل اصلاحی………………………………………………………………………..۱۰۰
جدول ۴-۱۷- نسبت بحرانی و سطح معناداری…………………………………………………………………………….۱۰۰
جدول ۴-۱۸ تحلیل عاملی تأییدی انعطافپذیری زنجیره تأمین با ضریب استاندارد………………………….۱۰۱
جدول ۴-۱۹- تحلیل عاملی تأییدی نقش مدیریت ارشد با ضریب استاندارد……………………………………۱۰۳
جدول ۴-۲۰ شاخص های برازش مدل………………………………………………………………………………………..۱۰۳
جدول ۴-۲۱ شاخص های برازش مدل اصلاحی………………………………………………………………………….۱۰۴
جدول ۴-۲۲ نسبت بحرانی و سطح معناداری………………………………………………………………………………۱۰۴
جدول ۴-۱۷ تحلیل عاملی تأییدی شایستگی کارکنان با ضریب استاندارد………………………………………..۱۰۴
جدول ۴-۱۸ تحلیل عاملی تأییدی چابکی زنجیره تأمین با ضریب استاندارد…………………………………….۱۰۵
جدول ۴-۱۹ نام گذاری کدهای مدل کلی تحقیق………………………………………………………………………….۱۰۶
جدول ۴-۲۰ شاخص های برازش مدل کلی………………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول ۴-۲۱ شاخص های برازش مدل کلی………………………………………………………………………………..۱۰۹
جدول ۴-۲۲ برآوردهای مدل کلی………………………………………………………………………………………………۱۱۰
اشکال
شکل ۴-۱ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی فناوری اطلاعات با ضریب غیر استاندارد………………………….۹۳
شکل ۴-۲ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی فناوری اطلاعات با ضریب استاندارد……………………………….۹۴
شکل ۴-۳ تحلیل عاملی تأییدی انعطافپذیری فناوری اطلاعات با ضریب غیر استاندارد……………………..۹۴
شکل ۴-۴ تحلیل عاملی تأییدی انعطافپذیری فناوری اطلاعات با ضریب استاندارد…………………………..۹۵
شکل ۴-۵ تحلیل عاملی تأییدی یکپارچگی زنجیره تأمین با ضریب غیراستاندارد………………………………..۹۵
شکل ۴-۶ تحلیل عاملی تأییدی انعطافپذیری زنجیره تأمین با ضریب استاندارد………………………………..۹۶
شکل ۴-۷ تحلیل عاملی تأییدی نقش مدیریت ارشد با ضریب غیر استاندارد…………………………………….۹۹
شکل ۴-۸ تحلیل عاملی تأییدی نقش مدیریت ارشد با ضریب استاندارد……………………………………………۹۹
شکل ۴-۹ تحلیل عاملی تأییدی شایستگی کارکنان با ضریب غیر استاندارد………………………………………۱۰۰
شگل ۴-۱۰ تحلیل عاملی تأییدی شایستگی کارکنان با ضریب استاندارد………………………………………….۱۰۰
شکل ۴-۱۱ تحلیل عاملی تأییدی چابکی زنجیره تأمین با ضریب غیراستاندارد………………………………….۱۰۳
شکل ۴-۱۲ تحلیل عاملی تأییدی چابکی زنجیره تأمین با ضریب استاندارد………………………………………۱۰۳
شکل ۴-۱۳ تحلیل عاملی تأییدی عملکرد شرکت با ضریب غیر استاندارد……………………………………….۱۰۴
شکل ۴-۱۴ تحلیل عاملی تأییدی عملکرد شرکت با ضریب استاندارد……………………………………………..۱۰۴
شکل ۴-۱۷ مدل ساختاری تحقیق با ضرایب غیر استاندارد…………………………………………………………….۱۰۷
شکل ۴-۱۸ مدل ساختاری تحقیق با ضریب استاندارد…………………………………………………………………..۱۰۸
شکل ۴-۱۹ مدل اصلاحی ساختاری تحقیق با ضریب غیراستاندارد…………………………………………………۱۱۰
شکل ۴-۲۰ مدل اصلاحی ساختاری تحقیق با ضریب استاندارد……………………………………………………..۱۱۱
نمودارها
نمودار۱-۱ مدل پیشنهادی پژوهش………………………………………………………………………………………………….۸
نمودار ۴-۱ درصد فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنسیت……………………………………………………………..۸۰
نمودار ۴-۲ درصد فراوانی پاسخ دهندگان برحسب رده سنی…………………………………………………………….۸۱
نمودار ۴-۳ درصد فراوانی پاسخ دهندگان برحسب میزان تحصیلات………………………………………………….۸۲
نمودار ۴-۴ توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سابقه کار……………………………………………………………۸۳
چکیده:
در عصر اطلاعات، فناوری اطلاعات نقش اساسی در رشد و توسعه صنایع از جمله سیستمهای تأمین داشته و خواهد داشت. قلب یک سیستم زنجیره تأمین چابک، شامل سیستم پردازش سفارشات بوده که به عنوان ابزار ارتباطی بین مشتری و صنعت عمل کرده و باعث تحرک صنعت و مدیریت زنجیره تامین میگردد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تواناییهای فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیرهی تأمین در شرکتهای صنایع لبنی شهر کرمانشاه میباشد که در آن تعداد هفت فرضیه مورد آزمون قرارگرفتهاند. روش این پژوهش از نظر بررسی متغیرها از نوع توصیفی- پیمایشی، از نظرنوع هدف، کاربردی، از نظر زمان اجرا، مقطعی، بر حسب فرایند اجرا، کیفی و از نظر منطق اجرا قیاسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان، مدیران و کارشناسان شرکتهای صنایع لبنی شهرکرمانشاه میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده است که تعداد ۲۰۰ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان این شرکتها به عنوان نمونه برای جمعآوری داده ها انتخاب شدند. برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش تحلیل عاملی تأییدی با بهره گرفتن از نرم افزار معادلات ساختاری AMOS 22 استفاده شده است. با توجه نتایج این پژوهش، کلیه فرضیات به جز تأثیر توانایی کارکنان بر چابکی زنجیره تأمین که با سطح معناداری ۶۱۲/۰ مورد پذیرش قرار نگرفت، معنیدار بوده و اثر مثبت آنها بر چابکی زنجیره تأمین اثبات شد.
کلمات کلیدی: توانایی اطلاعاتی، توانایی عملیاتی، توانایی مدیریتی، چابکی زنجیره تأمین، صنایع لبنی کرمانشاه.
فصل اول:
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
با ورود به قرن بیست و یکم، سازمانها و افراد در حال تجربه پدیدهها و اتفاقات جدیدی هستند که شاید ریشه آنها از سالها قبل در حال رشد بوده است. ورود عنصر فناوری اطلاعات در هر حوزه، لزوم سرعت عمل و پاسخگویی به مشتریان و تغییرات روزافزون بازار و نیازهای مصرف کنندگان، لزوم انعطاف هر چه بیشتر در سازمانها و تولید، حرکت به سمت مفهوم چابکی در سازمان است(براون و همکاران[۱]، ۲۰۰۶). این مفهوم، که برخاسته از نیاز سازمانهای جدید است، در واقع در ایجاد شبکه در حوزه فیزیکی، مجازی، حذف اتلافها در سازمان از جمله مهمترین تحولات و رویکردهای نوین در حوزه مدیریت و سازمان هستند(شانکار و تایوری[۲]، ۲۰۰۷). یکی از مفاهیم یا پارادیمهایی که کمتر از دو دهه از عمر آن میگذرد مفهوم چابکی است که برخاسته از نیاز سازمانهای جدید به دنبال تکامل رویکردهای پیشین مانند تولید دستی، تولید انبوه، تولید ناب میباشد. از طرف دیگر در طی دو دهه اخیر، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از کلیدیترین عوامل رقابت و موفقیت سازمانها مطرح گشته و مورد توجه زیاد محققین و صاحبنظران مدیریت تولید و عملیات بوده است(گولدمن و ناجل[۳]، ۱۹۹۵). پیگیری چابکی در زنجیره تأمین نیز به عنوان یک مفهوم ترکیبی در حال حاضر توجه بسیاری از مدیران و صاحبنظران را معطوف خود کرده و محققین درصدد ارائه زوایای جدیدی از این مفهوم نوظهور هستند(جولی و هازرخنی[۴]، ۲۰۰۶). علی رغم آنکه در کمتر از یک دهه اخیر، افراد بسیاری به ارائه مولفهها و شاخص های ارزیابی چابکی زنجیره تأمین پرداختهاند، اما به طور کلی گروهی مراحل اصلی زنجبره تأمین یعنی تدارکات، ساخت و توزیع را محور قرار داده و شاخص های چابکی را مطرح ساختهاند و گروهی مؤلفه های مؤثر بر چابکی، یعنی محرکها، توانمندیها و توانمندسازها را محور قرار داده و سعی در ارائه شاخص این مؤلفه ها در زنجیره تأمین نموده اند.
۱-۲ بیان مسأله
در عصر اطلاعات، فناوری اطلاعات نقش اساسی در رشد وتوسعه صنایع از جمله سیستمهای تأمین داشته وخواهد داشت. قلب یک سیستم زنجیره تأمین چابک، شامل سیستم پردازش سفارشات بوده که به عنوان ابزار ارتباطی بین مشتری و صنعت عمل کرده و باعث تحرک صنعت و مدیریت زنجیره تامین میگردد(آکاروال[۵]، ۲۰۰۷). درنتیجه هر قدر این سیستم ارتباطی بهینهتر داشته باشد، زمان و هزینه عملیات در سیستم تأمین به حداقل رسیده وسوددهی یا مزیت رقابتی افزایش مییابد. از طرف دیگر عدم سرعت عمل در پاسخگویی نه تنها باعث افزایش زمان و هزینهها میگردد، بلکه باعث نارضایتی مشتریان، حمل ونقل اضافی، انبارداری و ذخیرهسازی بیش از حد که منجر به افزایش خواب سرمایه می شود نیز میگردد(آنگلس[۶]، ۲۰۰۹). به منظور افزایش سرعت تبادل اطلاعات و بهبود کیفیت آن، امروزه به کارگیری سیستمهای فناوری اطلاعات یک امر مرسوم و در حال گسترش میباشد(فابل[۷]، ۲۰۰۸). از جمله کاربردهای این سامانه در سیستمهای تأمین میتوان به وارد نمودن سفارشات، پردازش سفارشات، کنترل انبار موجودی کالا اندازهگیری عملکرد، نظارت بر حمل ونقل، پرداختها و ذخیرهسازی نیز اشاره نمود. شرکتهای تولیدکننده محصولات هوایی به فراخور مأموریت و اهداف اصلی که دنبال می کند، همیشه با مدیریت زنجیره تأمین چابک درگیر بوده و انجام صحیح و منطقی آن را در موفقیت و یا شکست خود مؤثر میداند. در این راستا، تامین در زمان مقرر مواد، قطعات، سامانهها و خدمات نیز از مهمترین عوامل پشتیبانی از خط تولید و مونتاژ محصولات جاری بوده که می تواند تعهدات شرکت را ضمانت و محقق سازد(اسلاتر[۸]، ۲۰۰۶). عدم تحقق این مهم موجب میگردد تا شرکتها به دلیل عدم به موقع تحویل محصولات خود:
- رضایت مشتریان را کاهش و حتی موجب از دست دادن آنها گردد.
- هزینه و قیمت تمامشده افزایش یاید و حداقل حاشیه سود کاهش یابد.
- فناوری روز و مورد نیاز مشتری نیز دچار تغییرات گردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 09:41:00 ب.ظ ]
|