شاخص‌های خارجی و داخلی موثر در کیفیت و اندازه سکونتگاه‌ها

 

شاخص‌های خارجی شاخص‌های داخلی
نحوه مالکیت زمین نژاد/ مذهب
امنیت اقامت مکان کار
شهرداری مکان مبدا
سیاست‌های دولت و مقامات محلی زبان و سطح آموزشی
طول اقامت در شهر طول مدت اقامت در سکونتگاه
میزان دارایی و سرمایه‌گذاری در مسکن
میزان درآمد
اجاره دهندگان حاضر

به طور کلی رشد سکونتگاه‌های غیرقانونی و نامنظم و شکل‌گیری مناطق حاشیه‌نشین شهری به دلیل حذف اقشار فقیر کم درآمد از نظام‌برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها بوده است. بنابراین خانواده‌های کم درآمد بر روی قطعات زمین خالی از سکنه به صورت غیررسمی و نابسامان اسکان می‌گزینند.[۷۱] گروه اولیه تصرف کنندگان غیرمجاز که تعداد کمی هستند شبانه خانه‌های موقت و ابتدایی خود را بر روی این زمین‌ها بنا می‌کنند و سپس با توجه به میزان تهدید از اخراج، آنها را بهبود بخشیده و به صورت یک مسکن دائم در می‌آورند و خانواده‌های بیشتری نیز به آنها می‌پیوندند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در شکل دادن به یک سکونتگاه غیررسمی به دو مرحله مشخص می‌توان اشاره کرد: مرحله ی اول اشاره به نیروها و فشارهایی دارد که از درون سکونتگاه آغاز می‌شود و آنها بدون کمک از منابع خارجی و با بهره گرفتن از منابع داخلی خانواده‌ برای توسعه سکونتگاه استفاده می‌کنند مانند نیروی کارگر و مواد قابل دسترس محلی و غیره. مرحله دوم اشاره به سازمان‌های دولتی و غیردولتی دارد که به صورت خارجی بر روی شکل سکونتگاه اثر می‌گذارند. اقدامات این سازمان‌ها در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه سراسری و گسترده شهری می‌باشد. این دو مرحله توامان در رشد سکونتگاه غیررسمی تاثیر دارند.
۲-۳- روندکنونی در جهان [۷۲]
پیکار جهانی برای تضمین حق اقامت از سوی سازمان هابیتات طراحی گردید. این پیکار با توجه به این پیش‌زمینه است که تضمین حق مالکیت لازمه توسعه اقتصادی و اجتماعی است و تدارک آن اثرات مثبت و طولانی داشته است. این پیکار و مبارزه ابعاد اجتماعی فقر شهری را در نظر گرفته و راهبرد جدیدی ارائه می‌دهد. این راهبرد جدید بر مشارکت قشر فقیر شهر در طراحی راه حل‌هایی برای مشکلات مسکن و اجرای برنامه‌ها تاکید می‌کند. این مبارزه و پیکار جهانی علیه فقر در تمامی قاره‌ها خصوصاً امریکایی لاتین، آفریقا و هند شروع شده است. اصول و مفاهیم اصلی چنین هستند:
حق مسکن برای همه
تضمین حق مالکیت به عنوان یک ضرورت برای ثبات شهر، شان و ارزش انسانی و توسعه شهری
عدم تبعیض در مورد جنسیت جهت تضمین نقش فعال زنان در توسعه
مشارکت به عنوان وسیله‌ای برای تضمین توسعه پایدار
اسکان‌دهی مجدد بدون اعمال زور به جای تخلیه اجباری
معامله باز و آزاد اراضی برای مقابله با فساد مالی و کاهش معاملات نامشروع
دسترسی قشر فقیر شهر به زمین برای سکونت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...