۹۶/۱

 

۹۶/۱

 

t

 

سطح اطمینان

 

 

 

۰۵/۰

 

۰۵/۰

 

d

 

دقت احتمالی

 

 

 

۱۵۱۸۲

 

۹۱۶۹

 

N

 

جامعه آماری

 

 

 

۳۷۰

 

۳۷۵

 

n

 

حجم نمونه

 

 

 

همانطور که قبلاً گفته شد شیوه نمونه‌گیری در این تحقیق طبقه‏ای متناسب است که بر اساس آن ساخت جامعه مورد مطالعه مشخص است و آن در ابعاد کوچکتر اما با همان ساخت ادامه می‌یابد. به عبارت دیگر بعد از تعیین حجم نمونه مقتضی، آن را بر حسب جنس، مقطع تحصیلی و دانشکده تفکیک کرده و سهم هر یک از دانشکده‌ها مشخص می‌شود و سپس به صورت اتفاقی در هر دانشکده میزان پرسشنامه مقتضی بین دانشجویان توزیع می‌گردد. فرمول محاسبه جدول
تعیین حجم نمونه اینگونه است:
۳ – ۱۵ ابزار گردآوری داده‌ها
ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. پرسشنامه پس از احراز اعتبار و پایایی آن در مراحل مقدماتی تحقیق، برای جمع‌ آوری داده‌های مورد نیاز در مرحله نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
دانلود پایان نامه
پرسشنامه‌ها به گونه‌ای تدوین شده بود که توسط پاسخگو تکمیل شود از طرفی ممکن بود برخی از پاسخگویان بی‌سواد باشند و یا سؤالی در مورد پرسشنامه داشته باشند و از طرفی پرسشنامه تا حدی حساسیت‌برانگیز بود از کسانی که سابقه پرسشگری داشتند و در رشته‌های مربوطه تحصیل کرده بودند استفاده شد تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
۳ – ۱۶ تکنیک‌های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌‌ها
پس از اتمام مرحله جمعآوری داده ها و انجام تحقیقات، جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار کامپیوتری ۱۶ SPSS، برای آزمون مدل ساختاری از نرم افزار LISREL 8. 54 و برای ترسیم نمودارها از نرم افزار Microsoft Excel استفاده شده است. در سطح توصیفی از جداول یک بعدی، فراوانی، درصدستونی، انحراف معیار و ترسیم نمودار و در سطح استنباطی نیز برای آزمون فرضیات از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، تی و رگرسیون چندمتغیره و برای الگوسازی مدل معادلات ساختاری از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است.
۳-۱۷ اعتبار[۷۷] و پایایی[۷۸]
اعتبار به صورت‌های مختلف بدست می‌آید، از جمله اعتبار صوری و اعتبار تجربی. در این تحقیق، ما از اعتبار صوری استفاده کردیم. به همین منظور، اولاً سعی شد گویه‌هایی که متغیرهای تحقیق را می‌سنجند را یا از گویه‌های تحقیقات پیشین که زیر نظر اساتید مجرب، استفاده و اجرا شده‌اند، استفاده کنیم و یا برای انتخاب بهترین گویه‌ها برای متغیرهای جدید از نظرات محققین و اساتید دیگر استفاده کنیم. سپس در نهایت، یک بار دیگر پرسشنامه تدوین شده را به اساتید و متخصصان نشان داده و از نظرات آنها برای تصحیح پرسشنامه کمک گرفتیم. بدین ترتیب پرسشنامه این تحقیق از نوعی اعتبار صوری برخوردار است.
در ترجمه Reliability واژه‌های فارسی پایایی، قابلیت اعتماد، ثبات، استواری و..بکار رفته است. در این تحقیق، از واژه پایایی استفاده شده است. به لحاظ پایایی «وسیله معتبر آن است که دارای ویژگی‌های تکرارپذیری و بازیافت‌پذیری باشد؛ یعنی بتوان آنرا در موارد متعدد بکار برد و در همه موارد نتیجه یکسان تولید کرد» (ساروخانی، ۱۳۷۷: ۱۴۶). بعبارت دیگر «منظور از قابلیت اعتماد علمی، حصول نتایج مشابه در تکرار اعمال قبلی است» (همان: ۱۴۶). برای ‎آزمون پایایی پرسشنامه، شیوه‌های متفاوتی وجود دارد. در تحقیق حاضر، با بهره گرفتن از داده‌های آزمون مقدماتی (پیش آزمون) و به کمک کامپیوتر و نرم افزار SPSS، میزان آلفای کرونباخ برای متغیرهایی که به صورت سازه تهیه شده بودند محاسبه گردید که نتیجه آنها در قسمت‌های قبل آمده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴– ۱ مقدمه
چهارمین فصل تحقیق تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌ آوری شده است. این فصل از تحقیق دو قسمت خواهد بود: یافته‌های توصیفی و یافته های تبیینی. در قسمت یافته های توصیفی جداول توصیفی، توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس متغیرهای مختلف ملاحظه میشود. این متغیرها هم شامل متغیر اصلی تحقیق یعنی نگرش سیاسی و هم شامل متغیرهای مستقلی که بر نگرش سیاسی اثرگذار هستند خواهد بود.
در قسمت دوم، با بهره گرفتن از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، آزمون میانگین(t-test) و رگرسیون مشخص میشود کدام یک از فرضیات تحقیق، تأیید می‌گردد و رابطه کدامیک از متغیرهای مستقل با متغیر وابسته مورد تأیید قرار نمی‌گیرد و در نهایت با بهره گرفتن از نرم‌افزار لیزرل، به آزمون مدل ساختاری تحقیق پرداخته می‌شود.
۴ - ۲ یافته‌‌های توصیفی
۴-۲-۱ محل تحصیل
جدول شماره (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل تحصیل

 

 

دانشگاه

 

تعداد

 

درصد

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...