۳- ۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۸: ۱۷۷). جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق در مورد آنها بپردازد (سکاران، ۱۳۸۸: ۲۹۴). جامعه آماری این تحقیق، کودکان خیابانی عضو خانه کودک ناصرخسرو (حدود ۳۰۰ نفر) و خانه کودک شوش (۱۵۰ نفر) می‌باشد که تعداد آنها در حال حاضر در این دو موسسه حدود ۴۵۰ نفر است.
۳-۴ روش نمونه‌گیری
گروه نمونه زیر مجموعه‌ای از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران، ۱۳۸۸: ۲۹۵). در این پژوهش از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی سهمیه‌ای استفاده شده است. در این روش، برحسب اینکه این دو مرکز هرکدام چه تعداد کودک خیابانی دارند، به نسبت از هر موسسه تعدادی وارد نمونه‌ می‌شود و به صورت غیرتصادفی اقدام به توزیع پرسشنامه می‌شود به این صورت که پس از برآورد حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران(که ۲۰۰ نفر بدست آمد)، با توجه به اینکه تعداد کودکان عضو خانه کودک ناصرخسرو(۳۰۰ نفر) دو برابر تعداد کودکان عضو خانه کودک شوش(۱۵۰ نفر) است، تعداد ۱۳۳ نفر از کودکان خانه کودک ناصرخسرو و ۶۷ نفر از کودکان خانه کودک شوش به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
۳-۵ حجم نمونه
شیوه تعیین حجم نمونه در تحقیقات پیمایشی این مطلب را بیان می‌کند که به چه میزانی نمونه آماری از جامعه آماری انتخاب می‌گردد .مقدارحجم نمونه به عوامل مختلفی بستگی دارد :
۱- به چه دقت و اطمینانی می‌خواهیم نتایج بدست آمده از نمونه را به کل جامعه آماری تعمیم دهیم. ۲- میزان تغییردرجمعیت برحسب خصوصیات اصلی مورد مطالعه یا واریانس جامعه آماری به چه میزان است.در جامعه های آماری که همگن‌تر هستند، حجم نمونه کوچک و درجامعه آماری که افراد ناهمگن هستند، حجم نمونه زیاد انتخاب می‌شود. برای بدست آوردن حجم نمونه، چند روش کلی وجود دارد که یکی از این روشها، به کارگیری فرمول کوکران است (ساعی ، ۲۷:۱۳۸۱ به نقل از رهنما، ۱۳۹۱: ۶۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
n = حجم نمونه (۲۰۰) p= نسبت وجود صفت در جامعه (۵/۰) t = ضریب اطمینان (۹۶/۱)
N = تعداد جامعه آماری (۴۵۰) d= دقت احتمالی مطلوب (۵٪) (خطای نمونه‌گیری)

۳-۶ واحد پژوهش
واحد آماری (Unit of analysis) تجزیه و تحلیل در این پژوهش، کودکان خیابانی عضو دو مرکز خانه کودک ناصرخسرو و خانه کودک شوش به عنوان واحد آماری در نمونه آماری است.

۳-۷ ابزار جمع‌ آوری داده‌ها
ابزار مورد استفاده برای جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق شامل چک لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر دو قسمت، ارائه خدمات توسط سازمانها و توانمندسازی کودکان خیابانی است.
چک لیست اطلاعات دموگرافیک
در چک لیست اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ‌دهندگان جمع‌ آوری می‌گردد و به متغیرهای میزان تحصیلات (بی‌سواد، خواندن و نوشتن، ابتدایی، راهنمایی)، مدت زمان تحت حمایت بودن که از کمتر از دو سال شروع می‌شود و تا بالاتر از هفت سال بیان شده است و متغیر جنسیت که یک متغیر اسمی است و شامل دو بُعد مونث و مذکر و سن که از هفت تا هجده سال را شامل می‌شود پرداخته شده است.
پرسشنامه محقق ساخته پژوهش
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده‌های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه‌ای از سوال‌ها است که پاسخ دهنده با ملاحظه‌ی آن ها پاسخ لازم را ارائه می‌دهد. این پاسخ، داده‌های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می‌دهد.
گویه‌های موجود در این پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت طراحی شده است و این گویه‌ها برای اطمینان از روایی محتوایی توسط خبرگان مورد بازبینی قرار گرفته، که در نهایت با اعمال تغییرات مورد نظر، روایی آن مورد تأیید قرار گرفت.
پرسشنامه نهایی این تحقیق شامل دو بخش کلی می باشد:
بخش اول این پرسشنامه شامل ۲۶ سوال برای متغیر میزان ارائه خدمات توسط سازمانهای مردم نهاد می‌باشد و به صورت بسته – پاسخ [۷۵] با حالت مقیاس پنج درجه‌ای طیف لیکرت است. این طیف از پنج قسمت مساوی تشکیل شده است و محقق متناسب با موضوع تحقیق، تعدادی گویه در اختیار پاسخگو قرار داد تا نظر خود را درباره آنها مشخص نمایند.
جدول ۳-۱) ساختارکلی پرسشنامه میزان ارائه خدمات توسط سازمانها

 

  مولفه ها سوالات
میزان ارائه خدمات خدمات حمایتی ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹
خدمات آموزشی ۱۰، ۱۱ ، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹
خدمات بهداشتی ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳
خدمات اشتغال ۲۴، ۲۵ و ۲۶

بخش دوم پرسشنامه، مشتمل بر ۲۸ سوال برای سنجش میزان توانمندسازی کودکان خیابانی است که توسط ابعاد توانمندسازی روانی و توانمندسازی اجتماعی مورد سنجش قرار گرفت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...