دانلود منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله نقش فرهنگ سازمانی دررابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی ... |
رد
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
این فصل شامل چهار بخش است که در بخش اول نتایج تجزیه و تحلیل متغیرها، توسط آمار توصیفی بیان می شود و در بخش دوم نتایج آزمون فرضیه ها به کمک آمار استنباطی بیان می شود، بخش سوم پیشنهادات لازم ارائه میشوند و در نهایت بخش چهارم محدودیتهای تحقیق بیان می شود.
۵-۲) نتایج آمار توصیفی
۵-۲-۱) توصیف متغیر رفتارشهروندی سازمانی
متغیر رفتارشهروندی سازمانی دارای میانگین ۶/۳ میباشد(که در بین مولفهها نوعدوستی دارای بیشترین میانگین و محافظت از منابع سازمان دارای کمترین میانگین میباشد) و میتوان گفت که نمره رفتارشهروندی سازمانی کمی بیش از حد متوسط مورد انتظار طیف است و از آنجایی که میانگین بدست آمده با حد ایدهآل فاصله دارد، وضعیت متغیر در جامعه مورد پژوهش چندان مطلوب بهنظر نمیرسد و باید میزان رفتار شهروندی سازمانی را در جامعه مورد پژوهش بهبود بخشید.
۵-۲-۲) توصیف متغیر عدالت سازمانی
متغیر عدالت سازمانی دارای میانگین ۳/۳ میباشد(که در بین مولفهها عدالت تعاملی دارای بیشترین میانگین و عدالت رویهای دارای کمترین میانگین میباشد) و میتوان گفت که نمره آن کمی بیش از حد متوسط مورد انتظار طیف است و از آنجایی که با وضعیت مطلوب فاصله دارد نیاز به بیشتر شدن آن در جامعه مورد تحقیق احساس می شود.
۵-۲-۳) توصیف متغیر جمعگرایی
متغیر جمعگرایی دارای میانگین ۲/۴ میباشد که میتوان گفت نمره آن از حد متوسط مورد انتظار طیف بیشتر بوده و نسبت به دیگر متغیرهای تحقیق از وضعیت خوبی برخوردار بوده. لذا سازمان تامین اجتماعی برای بهتر شدن وضعیت این متغیر نسبت به وضعیت موجود باید تمرکز و تاکید ویژهای داشت.
۵-۲-۴) توصیف متغیر احترام
متغیر احترام دارای میانگین ۶/۳ میباشد و میتوان گفت که نمره آن کمی بیش از حد متوسط مورد انتظار طیف است و از آنجایی که با وضعیت مطلوب فاصله دارد نیاز به بیشتر شدن آن در جامعه مورد تحقیق احساس می شود.
۵-۳) نتایج آزمون فرضیه ها
فرضیه اول: بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق بعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد.
نظر به اینکه میزان آماره t در مسیر اول (عدالت توزیعی و بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی) و مسیر دوم (بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) تحقیق خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد لذا با ۹۵% سطح اطمینان میتوان عنوان کرد که بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیر مستقیم وجود دارد و از طریق بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی میانجیگری می شود. بنابراین اگر در جامعه مورد تحقیق به ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻗﻮی توجه و تاکید شود در نتیجه بروز رفتار شهروندی سازمانی افزایش خواهد یافت. در تحقیق مشابهی که ارکوتلو در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ترکیه انجام داد نشان داده شد که بعد تیمگرایی فرهنگ سازمانی، رابطه مثبت بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری می کند که با نتایج تحقیق همراستا میباشد
فرضیه دوم: بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق بعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد.
از آنجایی که میزان آماره t در مسیر اول (عدالت تعاملی و بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی) و مسیر دوم (بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) تحقیق خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد لذا با ۹۵% سطح اطمینان میتوان عنوان کرد که بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیر مستقیم وجود دارد و از طریق بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی میانجیگری می شود.. بنابراین هرچقدر ﮔﺮوهﻫﺎی متشکل در جامعه آماری، در ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﻓﺮد ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻤﺮ در ﻋﻮض وﻓﺎداری ﺑﯽ ﭼﻮن و ﭼﺮای او، از وی ﺣﻤﺎﯾﺖ کنند، قطعاً رفتار شهروندی سازمانی افزایش خواهد یافت. در تحقیق مشابهی که ارکوتلو در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ترکیه انجام داد نشان داده شد که بعد تیمگرایی فرهنگ سازمانی، رابطه مثبت بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری می کند که با نتایج تحقیق مطابقت دارد.
فرضیه سوم: بین عدالت رویهای و رفتار شهروندی سازمانی از طریق بعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد.
از آنجایی که میزان آماره t در مسیر اول (عدالت رویهای و بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی) و مسیر دوم (بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) تحقیق خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد لذا با ۹۵% سطح اطمینان میتوان عنوان کرد که بین عدالت رویهای و رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیر مستقیم وجود دارد و از طریق بُعد جمعگرایی فرهنگ سازمانی میانجیگری می شود. بنابراین هرچقدر در جامعه مورد پژوهش به مولفه جمعگرایی توجه بیشتری شود، با احتمال بیشتری کارکنان رفتار شهروندی سازمانی از خود بروز خواهند داد. در تحقیق مشابهی که ارکوتلو در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ترکیه انجام داد نشان داده شد که بعد تیمگرایی فرهنگ سازمانی، رابطه مثبت بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری می کند که با نتایج تحقیق مطابقت دارد.
فرضیه چهارم: بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق بعد احترام فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد.
میزان آماره t در مسیر اول (عدالت توزیعی و بُعد احترام فرهنگ سازمانی) و مسیر دوم (بُعد احترام فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) تحقیق خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد لذا با ۹۵% سطح اطمینان میتوان عنوان کرد که بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیر مستقیم وجود دارد و از طریق بُعد احترام فرهنگ سازمانی میانجیگری می شود. بنابراین هرچقدر در جامعه مورد پژوهش به حقوق افراد احترام بگذارند، با احتمال بیشتری کارکنان رفتار شهروندی سازمانی از خود بروز خواهند داد در تحقیق مشابهی که ارکوتلو در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ترکیه انجام داد نشان داده شد که بعد احترام فرهنگ سازمانی، رابطه مثبت بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری می کند که با نتایج تحقیق مطابقت دارد.
فرضیه پنجم: بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق بعد احترام فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد.
میزان آماره t در مسیر اول (عدالت تعاملی و بُعد احترام فرهنگ سازمانی) و مسیر دوم (بُعد احترام فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی) تحقیق خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد لذا با ۹۵% سطح اطمینان میتوان عنوان کرد که بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیر مستقیم وجود دارد و از طریق بُعد احترام فرهنگ سازمانی میانجیگری می شود. بنابراین هرچقدر در جامعه مورد پژوهش به بُعد احترام بیشتر توجه شود، با احتمال بیشتری کارکنان رفتار شهروندی سازمانی از خود بروز خواهند داد. در تحقیق مشابهی که ارکوتلو در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ترکیه انجام داد نشان داده شد که بعد احترام فرهنگ سازمانی، رابطه مثبت بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری می کند که همسو با نتایج تحقیق است .
فرضیه ششم: بین عدالت رویهای و رفتار شهروندی سازمانی از طریق بعد احترام فرهنگ سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که میزان آماره t در مسیر اول (عدالت رویهای و بُعد احترام فرهنگ سازمانی) داخل بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد لذا شواهدی دالِ بر تایید فرضیه وجود نداشته و رد می شود. در تحقیق مشابهی که ارکوتلو در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ترکیه انجام داد نشان داده شد که بعد احترام فرهنگ سازمانی، رابطه مثبت بین عدالت رویهای و رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری می کند که با نتایج تحقیق مطابقت ندارد.
۵-۴) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق
با توجه به فرضیه های تحقیق مشخص گردید که عدالت سازمانی می تواند از طریق فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی اثر غیر مستقیم داشته باشد. در نتیجه میتوان راﻫﻜﺎرﻫﺎ و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ را ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ عدالت سازمانی و قوی کردن فرهنگ متناسب با آن با توجه به ادبیات نظری تحقیق و سوالات پرسشنامه و بر اساس جدول Case Summaries اراﺋﻪ ﻛﺮد تا به دنبال آن بروز رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان جامعه مورد پژوهش بالا رود.
به جهت افزایش عدالت توزیعی سازمان باید در ازاء کیفیت انجام کار، میزان تجربیات شغلی، مسئولیت ها و میزان تلاشی که صرف انجام کارها انجام میگیرد و از طریق برنامه های بلند مدت پاداش از قبیل برنامه های سهیم شدن در سود و تملک کارکنان در سهام شرکت و یا هماهنگ کردن اهداف سازمانی با اهداف کارکنان، برنامه های پرداخت بر مبناء قطعهکاری، حقالعملکاری و قوانین مربوط به پرداخت برابر، بین پرداخت و عملکرد و شایستگی کارکنان تناسب بوجود آورده و پاداشی عادلانه را برای کارکنان نظر گیرد.
به جهت افزایش عدالت تعاملی مدیران باید کارکنان را در جریان بازخوردهای به موقع درباره تصمیمات سازمان و نتایج اجرای آنها قرار دهند. همچنین ضمن توجه به نقطه نظرات کارکنان؛ باید با آنها رفتار صادقانه و مهربانانه داشته و تمامی حق و حقوق یک آنان را در نظر گرفته و آن را مهم تلقی نمایند.
به جهت افزایش عدالت رویه ای ،رویه های سازمان باید به گونه ای طراحی شوند که تمامی عواقب ناشی از تصمیمات اتخاذ شده را در نظر گیرند، اجازه مطرح شدن درخواستها مبنی بر شفافیت بیشتر و ارائه اطلاعات اضافی در مورد تصمیمات اتخاذ شده را دهند، اطلاعات درست و مورد نیاز را برای تصمیم گیریها فراهم نمایند، با ایجاد استانداردهای لازم موجبات ثبات تصمیمات اتخاذ شده را فراهم سازند و امکان شنیدن دریافت نظرات همه کسانی که از تصمیمات سازمانی تأثیر میپذیرند را فراهم میسازد.
اگرچه رفتار شهروندی سازمانی در جوامع گوناگون وجود دارد ولی با توجه به تنوع فرهنگ این جوامع و ماهیت آن ممکن است انواع متفاوتی از رفتار شهروندی سازمانی را ارائه دهد و درک متفاوتی از رفتار شهروندی سازمانی را ایجاد کند بنابراین مدیران باید بتوانند رفتار شهروندی متناسب با فرهنگ جوامع را در سازمان پیاده کنند. به همین منظور به جهت قویتر کردن فرهنگ جمعگرایی پیشنهاد می شود: سازمان شرایطی را فراهم کند که پیوندهای قوی میان اعضای یک گروه اجتماعی را تشویق کرده و نیازهای شخصی را به خاطر گروه تحت الشعاع قرار داده و اینکه هدفهایی را انتخاب نمایند که هماهنگی گروهی را تهدید نکند.
سازمان باید جوی را پیاده کرده که در آن بین افراد و گروه ها همدلی و تناسب وجود داشته باشد. و همچنین از راهکارهای سازمانی که در آن ساختار، فرایندها و شیوه مدیریت به اجرا در آمدن اشتراک دانش را تسهیل می کند، استفاده نماید.
به جهت قوی تر کردن فرهنگ احترام سازمان می تواند با بهره گرفتن از فرمهای نظرسنجی پرسنل، صندوق پیشنهادات و انتقادات و استفاده از طرحهای توجیهی، ضمن درک و شناخت کارکنان از خواسته ها و نیازهای آنان، علایقشان در تصمیم گیریها را مد نظر قرار دهد.
سازمان باید مفاهیمی همچون، قانون، اخلاقیات و انتطارات بشردوستانه را به روشنی مشخص کرده و در بین کارمندان و گروه های کاری تعمیم داده و به هریک از اعضاء گروه این اجازه را بدهند که در چارچوب قوانین و مقررات بر فعالیتها، تصمیمات، سیاستها، رویه ها یا اهداف سازمان اثر گذارند.
۵-۵)پیشنهاداتی برای محققین آینده
- به منظور جمعآوری اطلاعات واقعیتر و در نتیجه تحلیل کاملتر بهتر است که از ابزار پرسشنامه باز هم استفاده شود.
- پیشنهاد می شود که از روش نمونه گیری احتمالی استفاده شود تا قدرت تعمیمپذیری ارتقا یابد.
- بهتر است تحقیقات آتی در سایر بیمهها و همچنین بانکها انجام شود و نتایج مورد مقایسه قرار گیرد.
۵-۶)محدودیتهای تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 10:38:00 ب.ظ ]
|