مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار از دیدگاه علاقمندان ... |
البته باید توجه داشت که p4 دید فروشنده را به بازار نشان میدهد، اما از نقطه نظر خریدار بهتر است که c4 در نظر گرفته شود. بنابراین زمانی که بازاریابان به عنوان فروشندگان محصولات به خود مینگرند مشتری به دنبال خرید ارزش و یا خرید راه حلی برای مشکل خود میباشد. مشتری فقط به قیمت محصول به تنهایی توجه نمیکند بلکه به کل هزینه به دست آوردن محصول، هزینه استفاده و هزینه کنار گذاشتن آن میاندیشد. مشتریان علاقه مند هستند که کالا و یا خدمات تا حد ممکن به راحتی در اختیار آنها قرار گیرد و همچنین میخواهند که ارتباط دو جانبه با فروشنده داشته باشند. با توجه به موارد یاد شده، بازاریابان ابتدا باید به c4 بیندیشند و سپس بر اساس آن استراتژی های p4 خود را مشخص کنند(اسماعیل پور، ۱۳۸۴)
۳٫۳٫۲٫ مفاهیم عرضه و تقاضا:
الف: تقاضای بازار یک کالا:
تقاضای کل یا تقاضای بازار یک کالا نشان دهنده مقادیر مختلف تقاضای کالا از سوی تمام مصرف کنندگان بازار در قیمتهای مختلف و در یک دوره زمانی است. بنابراین تقاضای بازار یک کالا تابع تمام عوامل تعیین کننده تقاضا به اضافه تعداد خریداران آن کالا در بازار است. از نظر هندسی منحنی تقاضای بازار یک کالا از جمع افقی منحیهای تقاضای یکایک مصرف کنندگان در هر قیمت خاص بدست می آید. مقدار تقاضا برای هر کالا یا خدماتی، به عوامل مختلفی بستگی دارد عواملی مثل قیمت کالا، درآمد فرد، قیمت کالاهای دیگر، تبلیغات، انتظارات و. . . می تواند بر تقاضای کالا اثر بگذارد.
اگر بجز قیمت کالا، سایر عوامل موثر بر تقاضا را ثبات در نظر بگیریم، میتوانیم بنویسیم که مقداز تقاضای X با فرض ثابت بودن سایرعوامل به قیمت کالا بستگی دارد میتوان تابع فوق را به صورت جدول یا نمودار نشان داد (حمید رضا ارباب، ۱۳۹۰).
ب: جابجایی منحنی تقاضا:
اگر بجزقیمت، سایر عوامل موثر در تقاضا تغییر کند مثل درآمد، قیمت سایر کالاها و … . باعث جابجایی منحنی تقاضا می شود که این به تغییر در تقاضا معروف میباشد و اکنون به بررسی عواملی که باعث جابجایی منحنی تقاضا می شود میپردازیم:
۱- تغییر در درآمد مصرف کنندگان: قبل از اینکه به بررسی اثر تغییر درآمد مصرف کنندگان بر تقاضا بپردازیم، لازم است بدانیم کالاها براساس درآمد به سه دسته تقسیم میشوند، کالاهای عادی، کالاهای پست و کالاهای مستقل از درآمد، اگر با افزایش درآمد تقاضا یا مصرف کالایی افزایش یابد، کالا عادی نام دارد اگر با افزایش درآمد تقاضا کاهش یابد، کالا پست و اگر تقاضای کالا تغییر نکند، کالا مستقل از درامد نامیده می شود. بنابراین میتوان گفت که اگر درآمد و مصرف کالا رابطه مستقیم داشته باشند، کالای عادی و اگر رابطه معکوس داشته باشند، کالا پست و اگر با یکدیگر رابطهای نداشته باشند کالا مستقل از درآمد نامیده می شود (حمید رضا اربابف ۱۳۹۰).
۲- اثر تغییر در قیمت سایر کالاها بر منحنی تقاضای کالای: کالای X و Y را در نظر بگیرید اگر با افزایش قیمت کالای X مقدار تقاضای کالای Y افزایش یابد، دو کالای X و Y را جانشین یکدیگر میگویند
اگر با افزایش قیمت کالای X تقاضای کالای Y کاهش یابد گفته می شود دو کالای X و Y مکمل یکدیگرمی باشند. اگر با افزایش قیمت کالای X تقاضای کالای Y تغییر نکند، دو کالا مستقل از یکدیگر نامیده میشوند
۳- اثر تبلیغات بر منحنی تقاضا: تبلیغات می تواند به صورت مثبت یا منفی صورت گیرد اگر تبلیغات مثبت برای X صورت پذیرد، تقاضا به سمت راست انتقال مییابد بعنوان مثال اگر پزشکان اعلام نمایند که مصرف سیب باعث کاهش سکته قلبی می شود، تقاضای سیب به سمت راست انتقال مییابد و یا اگر اعلام شود کالا X استاندارد نمی باشد و خطرات بهداشتی دارد، تقاضا X به سمت چپ انتقال مییابد
به طور کلی میتوان گفت هر عاملی بجز قیمت کالای اگر تغییر کند، باعث جابجایی منحنی تقاضای X می شود. اگر مردم انتظار داشته باشند که در آینده قیمت کالای X بالا میرود تقاضای X در دوره فعلی به سمت راست انتقال مییابد یعنی مقدار بیشتری تقاضا میگردد. تغییر قیمت کالا باعث حرکت روی منحنی تقاضا می شود.
ج: عرضه محصول:
مقدار کالا یا خدمتی را که طی دورهای معین به بازار ارائه می شود عرضه میگویند. مقدار کالایی که یک تولید کننده حاضر است در یک دوره زمانی خاص بفروشد به قیمت کالا و هزینه های تولید کننده بستگی دارد. عرضه هر کالا تحت تاثیر قیمت آن کالا، هزینه های تولید، تکنولوژی، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و. . . میباشد (حمید رضا ارباب، ۱۳۹۰)
د: عرضه و تقاضا درورزش:
تولید کنندگان ذخیرهای در مدیریت موجودی کالا دارند و این امکان دارن که تسهیلات لازم را برای نوسانات عرضه و تقاضا فراهم کند از این رو احتمال رویارویی بازاریاب خدمات با مسئله دشوار در عرضه و تقاضای بیشتر است مفاهیم فنا پذیری، تفکیک ناپذیری و ناملموس بودن بدین معنا است که وسایل و راهبردهای عادی و در دسترس بازاریابان احتمالا برای بازاریابان خدماتی بکار گرفته نمی شود که با مجموعه ثابتی از سازگاریها و تنظیمات برای برابری زود گذر تلاش های عرضه و تقاضا رو به رو می شود.
ار دیدگاه عرضه بازاریاب خدمات غالبا از لحاظ ظرفیت پذیرش محدود می شود. در موقعیت ورزشی بسیاری از سازمانها به لحاظ مقتضیات خاص لیگهایشان و قوانین دولتی درباره حدود قابل پذیرش عرضه و تقاضا در تنگنا قرار میگیرند.
بیشتر سازمانهای خدماتی، برای بر آوردن تنوع تقاضای معقول یا پیش بینی شدنی، میتوانند برنامه ریزی وتلاش کنند. وقتی ورزشگاهی سطح عملکردی بهینهای دارد احتمالا می تواند بالاتر یا پایینتر از این سطح عمل می کند، باید (از طریق تنوع تقاضا) نیاز به این سطح پیش آید. بدین ترتیب میتوان مربیان بیشتری برای نوبت عصر به کار گرفت، برای دستگاهای خاص محدودیت زمانی قادل شد و از روشهای انحرافی تقاضا – مانند تخفیف در ظهر استفاده کرد.
از دیگر مسائل تقاضای نامنظم یا تقاضای کمتر پیش بینی پذیر است. اگر سازمان بالاتر از سطح بهینه تولید خدمات پذیرش کند همانطور که در شکل ۲٫۲ میبینید این احتمال وجود دارد که کیفیت خدمات کاهش یابد و مسئله ازدحام و صف کشی پیش آید از طرف دیگر عملکرد پایینتر از سطح بهینه خدماتی نیز مسئله خواهد بود زیرا در چنین موردی از همه ظرفیت خدماتی استفاده نمی شود و در این مسئله احتمال برگشت سرمایه وجود دارد. بنابراین، اساسا مدیریت محیط خدماتی باید در باره آنچه سطح مطلوب تقاضا محسوب می شود تصمیم گیری و سپس برای دستیابی به آن سطح تدابیر شایستهای اتخاذ کند. این تدابیر در حیطه یکی از دو عنوان زیر قرار میگیرند:
۱- تدبیر عرضه خدمات برای برابری الگوی تقاضای مشتری
۲- کنترل وضع تقاضا برای هماهنگی با اوج مصر
تقاضای ناراضیان
سطح تقاضا برای خدمات
حداکثر ظرفیت ارائه خدمات فنی
کاهش کیفیت
خدمات که در اثر
سطح بهینه خدمات ازدحام روی میدهد تجهیزات
ظرفیت خدمات
بدون استفاده
زمان در روز
شکل ۲٫۲٫ الزامهای تقاضای نابرابر خدماتی نسبت به ظرفیت
مدیریت ظرفیت خدمات: تجهیزات و کارکنان بتوانند به منظور همراهی با الگوی متفاوتی از تقاضا برای خدمات گوناگون، درباره کاربردهای مختلف تعقیر وضع دهند. برای مثال ورزشگاه کولین ملبورن دارای ۵۲ هزار صندلی است و سقفی دارد که با توجه به شرایط هوایی باز وبسته می شود. صندلیهای ورزشگاه در بسیاری از جاها متحرک هستند و این امکان را فراهم می کند که اندازه زمین برای مسابقات ورزشی متفاوت تعقیر یابد (خبیری، ۱۳۹۰).
ظرفیت به ویژه در دوره های به حداکثر رسیدن تقاضا، به صورت نیمه وقت فروخته شود.
فعالیتها به گونه ای سازماندهای شوند که کار پشتیبانی در طول دوره های رکود تقاضا بیشتر انجام شود.
میدریت الگود تقاضای مصرف کننده: با بهره گرفتن از همه عناصر معمول آمیخته بازاریابی
(قیمت، ترویج، محصول و توزیع) میتوات تقاضارا در دوره های رکود آن رونق بخشید یا در
دوره های اوج فرد خواباند. قیمتها روش فعالیتی ساده برای تقاضا به شمار میآیدد. به همین ترتیب میتوان به پیشنهادهای تولید محصول شگل تازهای داد، روشهای دیگرتوزیع را به کار گرفت و فعالیتهای ترویج فروش را گسترش داد (خبیری، ۱۳۹۰).
حفظ رابطه با مشتری: اداره کردن تقاضا یعنی اداره کردن مشتری. تقاضا معمولا از دو گرو به وجود می آید: مشتریان جدید و مشتریان قدیمی. مدیران علاوه بر تدوین استراتژیهایی برای جای مشتری جدید در صدد برآمده تا مشتریان کنونی را حفظ کند در اثر عوامل گوناگون مثل رقابت پیچیده سازمانها نمی توان تعداد زیادی مشتری جدیدی یافت. بنابراین هزینه جذب مشتریان جدید ۵ برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۹۹۹).
مدیریت تقاضا: سازمان برای محصولات خود دارای سطح مطلوبی از تقاضاست. در هر مقطع زمانی شرکت با یکی از شرایط تقاضا رو به رو می شود: هیچ تقاضایی وجود ندارد، تقاضا به میزان کافی وجود دارد، تقانامنظم است یا بیش از حد است. در هر یک از شرایط بالا باید بازاریابی مناسب را اتخاذ کند
جدول ۲٫۲٫ وضعیتهای مختلف تقاضا و وظایف مدیران بازاریاب ورزشی
نوع تقاصا | وظیفه بازاریاب | نام رسمی |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 01:43:00 ب.ظ ]
|