• از دوباره کاری می‌کاهد.

 

    • توان سازمان را برای مقابله با پدیده تورم اطلاعات افزایش می‌دهد.

پایان نامه - مقاله

 

  • دانش کارکنان را پیش از ترک احتمالی سازمان گردآوری و ذخیره می کند.

 

  • کیفیت ارائه خدمات به مشتری را بهبود می بخشد.

 

و از طریق افزایش سطح آگاهی سازمان نسبت به راهکارها، محصولات و عملکرد سازمان‌های رقیب به سازمان کمک می کند تا از گردونه رقابت خارج نشود.
۲-۷-مدلهای مدیریت دانش
برخی مدلهای مدیریت دانش عبارتند از :
۲-۷-۱-سیکل پیاده سازی مدیریت بوکویتز و ویلیام[۲] (۱۹۹۹)
بوکویتز و ویلیامز فرآیندهای مدیریت دانش را به ۲ دسته تاکتیکی و راهبردی تقسیم‌بندی نموده‌اند. فرآیندهای تاکتیکی شامل جمع‌ آوری اطلاعات مورد نیاز روزانه برای کار، استفاده از دانش برای ایجاد ارزش، تسهیم و مبادله از طریق در دسترس قراردادن دانش برای دیگران و فرآیندهای راهبردی می باشند (Sanghani,2009).
در سطح تاکتیکی این چهارچوب شامل:
-کسب: جستجوی دانش به منظور حل مسئله، تصمیم گیری و نوآوری
-استفاده: ترکیب محتوا به روش‌های جدید و جذاب برای تقویت نوآوری در سازمان
-یادگیری: یادگیری از تجارب
-تسهیم و مبادله: انگیزش کارکنان برای ارسال آموخته‌های به پایه دانش
در سطح راهبردی شامل:
-ارزیابی: ارزیابی سرمایه فکری و معنوی
-ایجاد و تثبیت: تخصیص منابع برای نگهداری و بقای پایه دانش
-استفاده بهینه: نگهداشتن دارایی هایی که دیگر ارزش تجاری برای سازمان ندارند، می باشد (نکودری و یعقوبی،۱۳۹۰)
براساس تقاضا و فرصتهای بازار
دارایی های دانش محور
براساس محیط ماکرو(بزرگ)
مخازن دانش
ارتباطات
زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات
مجموعه مهارتهای وظیفه ای
پاسخگویی محیطی
هوش سازمانی
شکست
منابع خارجی
ارزیابی
استفاده
کسب
ازدست دادن فرصت
ایجاد و تثبیت
یادگیری
تسهیم و مبادله
بهره برداری
نمودار۲-۱-سیکل پیاده سازی مدیریت بوکویتز و ویلیامز
۲-۷-۲-مدل مدیریت دانش لیبوویتز
سیکل مدیریت دانش ارائه شده توسط لیبوویتز براساس شکل زیر می باشد:.
تبدیل اطلاعات به دانش
شناسایی و بررسی دانش
کسب و نگهداری دانش
سازماندهی دانش
بازاریابی و کاربرد دانش
یادگیری دانش
ترکیب دانش
ایجاد دانش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...