دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه ... |
- به نتایج کسب شده توسط سازمان توجه ویژه ای دارد.
- ارزیابی مبتنی بر واقعیت ها است.
- مشارکت گسترده کارکنان در انجام امور را مد نظر قرار میدهد.
- نقاط قوت زمینه های بهبود پذیر در این مدل قابل شناسائی است.
- زبان مشترک مدیریت و کارکنان را فراهم میکند.
- تبادل تجربیات درون و بیرون سازمان با بکار گیری ابزار الگو برداری صحیح صورت میگیرد.
- به منظور سر آمد کردن سازمان از روش خود ارزیابی استفاده می شود.
-
- محرکی برای یادگیری های فردی و سازمانی است.
- نشان دادن تصویری واقعی از کیفیت فعالیت های سازمان.
- شناسایی حوزه های تمرکز فعالیت های بهبود.
- ساماندهی طرحهای بهبود در چارچوبی واحد.
۲-۱۳ کاربردهای مدل تعالی سازمانی
- ابزاری برای خود ارزیابی به منظور تعیین موقعیت سازمانه ا در مسیر تعالی،کمک به درک فاصله بین اهداف و واقعیت ها و ترغیب سازمان ها به یافتن راه حل های بهبود.
- مبنایی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک در تمامی ابعاد سازمان و در همه حوزه های عملکرد.
- چارچوبی برای درک وضعیت اقدام های انجام شده، حذف دوباره کاری ها و تشخیص انحراف ها.
- ساختاری برای سیستم مدیریتی سازمان
۲-۱۴ دلایل استفاده از مدل تعالی سازمانی
-
-
- نمایش تصویری واقعی از کیفیت فعالیت های سازمان
-
- شناسایی حوزه های تمرکز فعالیت های موجود
-
- ساماندهی طرح های بهبود در چارچوبی واحد
-
- تشویق یادگیری از بهینه کاوی های داخلی و خارجی (عاضدی تهرانی، ۱۳۸۶).
-
شکل زیر، نمایی از مدل را نشان داده که پویایی مدل در آن نمایان است. یادگیری، خلاقیت و نوآوری کمک میکند تا توانمندسازها بهبود یافته و بهبود توانمندسازها، بهبود نتایج را به دنبال خواهد داشت.
هر یک از معیارهای نه گانه مدل جایزه تعالی سازمانی شامل چند جزء است که ابعاد مختلف معیار را مشخص میسازد.
- معیار ۱: رهبری
- معیار ۲: استراتژی
- معیار ۳: کارکنان
- معیار ۴: شراکت ها و منابع
- معیار ۵: فرآیندها، محصولات و خدمات
- معیار ۶: نتایج مشتری
- معیار ۷: نتایج کارکنان
- معیار ۸: نتایج جامعه
- معیار ۹: نتایج کلیدی
۲-۱۵ معیارها و زیرمعیارهای تعالی سازمانی:
معیار ۱ - رهبری
معیار رهبری نشان میدهد که رهبران، به ویژه رهبران ارشد، ضمن تعیین جهت گیری کلی سازمان، چگونه از طریق سامانه های مدیریتی، سازمان را در جهت تحقق اهداف و پایداری آن هدایت میکنند. این معیار هم چنین به چگونگی رفتار رهبران در ایفای نقش به عنوان الگوهای اخلاقی و ارزشی سازمان، الهام بخشی، توسعه فضای اعتماد، انعطاف پذیری، مراعات قوانین و مقررات، مسئولیت پذیری اجتماعی و تعامل فعال با ذینفعان کلیدی میپردازد.
۱- الف) رهبران ماموریت، چشم انداز و ارزشهای سازمان را تعیین کرده و خود به عنوان الگوی ارزشی و اخلاقی عمل میکنند.
۱- ب) رهبران، سامانه جامع مدیریت وعملکرد سازمان را تعریف، پایش و بازنگری کرده، بهبود میدهند.
۱- ج) رهبران، ذینفعان بیرونی سازمان را میشناسند و فعالانه با آنها در تعامل هستند.
۱- د)رهبران با همراهی کارکنان سازمان، فرهنگ تعالی را تقویت میکنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 07:31:00 ب.ظ ]
|