شکل (۳-۲) میکرو کنترلر atmega 32 و پورتهای آن

مشخصات میکرو متر استفاده شده در این پایان نامه به شرح زیر می باشد:
حافظه ی Flash (قابل برنامه ریزی) : ۳۲K Bytes
تعداد دفعات قابل پاک کردن و برنامه ریزی دوباره :۱۰۰۰۰بار
حافظه ی EEPROM: 1024 Bytes وحافظه ی SRAM: 2kBytes
اسیلاتور کالیبره شده ی داخلی دارد.
تعداد پایه ها آن ۴۰ عدد است. (PDIP) و تعداد پین های ورودی و خروجی آن ۳۲ عدد است.
منبع تغذیه : برای ATmega32 ، ۴٫۵ - ۵٫۵  ولت است و برای ATmega32L ، ۲٫۷– ۵٫۵ ولت است.
دانلود پایان نامه
فرکانس کاری : برای ATmega32، ۰ – ۱۶ مگا هرتز بوده و برای ATmega32L ، ۰– ۸ مگا هرتز است.
۳-۲-۲ سنسور دماسنج مادون قرمز Mlx90614bci
طبق دستور العمل سنسور مادون قرمز Mlx90614bci باید برای اتصالش به میکرو کنترلر از دو مقاومت و یک خازن استفاده شود. ظرفیت خازن طبق دستور العمل باید ۰٫۱µf باشد. و مقدار مقاومت ها ۱۰ کیلو اهم باشد. همچنین ولتاژ عملکرد این سنسور نیز با ولتاژ کل سیستم فرق می کند که باید به صورت جداگانه تامین شود.
همان طور که قبلا بیان شد این سنسور برای اسکن محیط مورد نظر بر روی یک موتور الکتریکی قرار می گیرد. نحوه اتصال این سنسور با میکرو کنترلر در شکل (۳-۳) نشان داده شده است.

 

شکل (۳-۳) نحوه اتصال سنسور MLX91614 به میکروکنترلر

۳-۲-۳ نمایشگر LCD
برای نمایش دادن اطلاعات مورد نیاز از یک نمایشگر LCD 4*16 کاراکتری استفاده می شود. برای اتصال LCD به میکرو کنترلر از کل پورت A استفاده می شود. روی LCD چهار سطر وجود دارد که بر روی سطر اول دمای محیط بر حسب درجه سانتی گراد نمایش می دهیم، (برای مثال amb : 20) وبرروی سطر دوم دمای شئ را که حس می کند را بر حسب درجه سانتی گراد به نمایش می گذارد، (برای مثال abj : 30) و در صورت یافتن هدف مورد نظر، در سطر سوم پیغام find abject را نشان داده می شود. در سطر چهارم زاویه ای که هدف در آن واقع شده را بر حسب درجه نشان می دهد. (برای مثال angle : 105) در شکل (۳-۴) نحوه اتصال LCD به میکرو کنترلر نشان داده شده است. لازم به ذکر است که استفاده از LCD در این پایان نامه فقط جهت نمایش دادن و ثبت اطلاعات می باشد و در کاربرد واقعی اصلا به آن نیاز نمی باشد.
شکل (۳-۴) نحوه اتصال LCD به میکرو کنترلر به وسیله برنامه پروتئوس
۳-۲-۴ سروو موتور
با توجه به اینکه نیاز است سنسور ۱۳۰ درجه چرخش کند و محیط پیرامون را اسکن کند باید از موتور الکتریکی استفاده شود، موتور های موجود شامل موتور dc و استپر موتور و سروو موتور هستند، ولی با توجه به نیاز به دانستن زاویه در این پایان نامه از سروو موتور استفاده گردید لازم به ذکر است در بعضی از موارد لازم است که مکان و زاویه هدف نیز مشخص گردد. به همین دلیل زاویه هدف نیز در اینجا گزارش می شود.
چون وزن سنسور مادون قرمزی که باید به حرکت در آورده شود بسیار کم است نیاز به سروو موتور بزرگی نیست پس از یک سروو موتور کوچک با دقت بالا استفاده می شود. این سروو موتور micro servo 9g SG90 است که در شکل (۳-۵) نمایش داده شده است.
شکل (۳-۵) الف) شکل و ابعاد سروو موتور sg90
ب) رنگ سیم های سروو و مشخصات طول پالس های آن
این سروو موتور کوچک و سبک است. و قدرت خروجی بالایی دارد. این سرو حدود ۱۸۰ درجه می­چرخد.(۹۰ درجه در هر جهت)، این موتور برای استفاده در جاهایی با محدودیت فضایی، بسیار مناسب است.
مشخصات موتور استفاده شده به شرح زیر است:
وزن: ۹ گرم
ابعاد: ۲۹٫۰۵*۳۰٫۲۰*۱۲٫۲۵ میلیمتر.
گشتاور: ۱٫۸ kgf.cm
سرعت: ۰٫۱ ثانیه / ۶۰ درجه
ولتاژ کاری: ۴٫۸ ولت (۵ ولت)
پهنای باند مرده: ۱۰ sµ
محدوده دما کاری: ۰ درجه سانتیگراد تا ۵۵ درجه سانتیگراد
برای راه اندازی این سروو موتور کوچک نیاز به فرکانس بالا است در حالی که میکرو کنترلر تا ۸mhz را می تواند تامین کند در نتیجه باید از یک وسیله ای برای بالا بردن فرکانس میکرو کنترلر استفاده شود که در این پروژه از یک کریستال ۱۶mhz استفاده شده است. شکل (۳-۶) نحوه اتصال سروو موتور و کریستال خارجی را نشان می­دهد.
شکل (۳-۶) نحوه اتصال سروو موتور و کریستال خارجی به میکرو در پروتئوس
۳-۲-۵ واحد تغذیه
واحد تغذیه ی استفاده شده در این سیستم شامل اجزاء زیر است:
الف) آداپتور: برای تغذیه اصلی از یک اداپتور ۶٫۵ ولت یک آمپر استفاده شده است، اما در برد به دو مدار ۵ ولت و ۳٫۳ ولت نیاز است که برای این منظور از دو رگولاتور استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...