طرح های پژوهشی دانشگاه ها در مورد رابطه هوش اخلاقی ومهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه ... |
-
- برنامه اجتماعی به اندازه برنامه تحصیلی اهمیت دارد.
-
- این که کودکان چگونه یاد میگیرند، به اندازه چرایی یادگیری مهم است.
-
- بیشترین رشد شناختی از طریق تعامل اجتماعی اتفاق میافتد.
-
-
- برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی به یک مجموعه از مهارتها (همکاری، جرئتورزی، مسئولیتپذیری، همدردی و خودکنترلی) نیاز است.
-
-
- توجه به ابعاد فردی، فرهنگی و رشدی به اندازه محتوای تدریس اهمیت دارد.
-
- آگاهی از شرایط خانواده دانشآموز و شریک کردن آن ها در کار آموزش دارای اثرات مثبتی است.
-
- چگونگی همکاری بزرگسالان در مدرسه، به اندازه توانمندیهای فردی آن ها مهم است(سلیمانی،۱۳۹۰: ۳۶).
چرنی[۶۲] (۱۹۹۲) میگوید: بسیاری از کودکان در ابتدای ورود به مدرسه نمیدانند که چگونه به طور اجتماعی رفتار کنند. آنها غالباً برای آن که بتوانند انتظارات رفتاری را در کلاس درس برآورده کنند، به آموزش نیاز دارند. در نتیجه این آموزش محیط یادگیری راحتی برای دانشآموزان و معلم ایجاد میشود. او اعتقاد دارد که معلم نیاز دارد که شش هفته اول مدرسه، نهتنها بر مرور مواد درسی سالهای گذشته، بلکه بر تدریس به کودکان درباره انتظارات کلاس درس بدون نگرانی، و درباره مقدار برنامه تحصیلی در حال اجرا، تمرکز داشته باشد.
رویکرد کلاسپذیر (پاسخ ده)، نمونهای از رویکرد کلی پیشگیری جامع مدرسه و مداخلهای است که ساختار مهارتهای اجتماعی، توانمندسازی تحصیلی و حمایت اجتماعی را یکپارچه میکند. این رویکرد آموزشی، تدریس مهارتهای تحصیلی و اجتماعی را به عنوان قسمتی از زندگی روزانه در مدرسه و به صورت منسجم در نظر میگیرد و شامل شش بخش به این شرح است: ملاقات صبحگاهی؛ سازمان کلاس؛ قوانین و نتایج منطقی؛ اکتشاف هدایت شده؛ فرصت انتخاب تحصیلی؛ ارزیابی؛ گزارشدهی. مؤلفههای رویکرد کلاسپذیرا، از طریق تمرینهای معلمان و محققان آموزشی ـ رشدی تکامل یافته و اصلاح گردیدهاند(الیوت وهمکاران[۶۳]،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
ملاقات روزانه: با تمرین احوالپرسی شروع میشود دانشآموزان، پس از آن که اخبار و اطلاعات تحصیلی و اجتماعی را تبادل کردند، در فعالیتهای انگیزشی شرکت میکنند و بر قسمتهای شناختی روزی که پیشرو دارند، متمرکز میشوند. آن ها با معلمشان دایرهوار مینشینند و حس تعلق، اهمیت و شادی را تجربه میکنند. ملاقات روزانه آهنگ خود را در کل روزهای مدرسه حفظ میکند. این آداب روزانه، حس اجتماعی و جو حمایتی پدید میآورد که موجب ورزیدگی در مهارت میشود. ملاقات روزانه، به عنوان تمرینی آشنا در ساختار منطقی کودک، موجب افزایش مهارتهای ارتباطی او میشود.
سازمان کلاس: در این شیوه آموزشی، معلمان به سطوح رشدی دانشآموزان، تناسب مبلمان کلاس، امور روزمره کلاس، موقعیت قرارگیری دانشآموزان و عاملهای زمانی متناسب با آن، توجه ویژهای دارند. به علاوه، تمرینها نکته اصلی در کلاسهای مقدماتی و ابتدایی هستند و به دورههای بعدی گسترش پیدا میکنند (الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
مؤلفه قوانین و نتایج منطقی: رویکردی انضباطی است که هدف آن ایجاد خودکنترلی در دانشآموزان است تا تواناییهای آنها تقویت شود. در امور تحصیلی و انسانی استقامت پیدا کنند و راههای مراقبت از همسالان و بزرگسالان را یاد بگیرند در این شیوه، به دانشآموزان توصیه میشود قوانینی وضع کنند که برای همه اعضای کلاس، امکان برآوردن اهداف کلاس را فراهم کنند. در پیامدهای منطقی تاکید میشود، مسئولیت رفتار نادرست با دانشآموز است، ولی به دانشآموز، اجازه یافتن رفتار درست و یادگیری از اشتباهات داده میشود (ضمن حفظ شأن دانشآموز) (الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
فرصت انتخاب تحصیلی: دادن حق انتخاب به دانشآموز، به رشد حس مالکیت او کمک میکند. به دانشآموزان به طور منظم در مورد یادگیریشان فرصت انتخاب داده میشود (افزایش انگیزش دانشآموزان). در چنین کلاس درسی، تاکید بر الگودهی، تمرین و بازی نقش انتظارات رفتاری است (الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).۲۰۰۱: ۲۳).
روش اکتشافی هدایت شده: معرفی اطلاعات به شیوهای که خلاقیت و مسئولیتپذیری را تشویق کند و مراحلی برای دامنه وسیعی از فعالیتهای تحصیلی به وجود آورد. در این روش، برنامهریزی دقیقی برای استفاده از توانمندیهای بالقوه دانشآموزان انجام میگیرد. معلمان اجازه دارند، کلاسهایی ایجاد کنند که دانشآموزان بتوانند تعادلی در کارهای محول شده از جانب معلم و کارهایی که از طریق مجموعه توانمندیهای خود انتخاب میکنند، پدید آورند. این انتخاب به دانشآموزان فرصت میدهد، استقلال و همکاری، تحقیق و مطالعه مهارتها، تولید کار مداوم و ارائه کارها به همسالانشان را تمرین کنند.و سرانجام، کلاسپذیرا معلمان را تشویق میکند، در مورد مجموعه روشهای جای گزین ارزیابی کارهای دانشآموزان به کاوش بپردازد و این ارزیابیها را با اندازهگیریهای استاندارد ترکیب کند. همچنین، این رویکرد از گزارش پیشرفت دانشآموز به والدین (در یک پیوستار در مقایسه با نمرههای مجزا) حمایت میکند. در این رویکرد، معلمان انتظار دارند که والدین و دانشآموزان در اهدافی که در ابتدای هر سال معین میکنند، درگیر شوند. بنابراین، رابطهای معنیدار با تمرکز برآموزش و پرورش به وجود میآید. ویژگیهای ساختاری کلاس پاسخ ده عبارتاند از: ساختمان مدرسه، موقعیت و شرایط طبیعی که در حفظ مهارتهای اجتماعی معرفی شده نقش ایفا میکنند، و الگوها و روشهای تدریس. به خاطر ماهیت فراگیر این برنامه، تعمیمدهی مهارتها به محیط خارج از مدرسه نیز میسر است(الیوت وهمکاران،۲۰۰۱؛ به نقل ازحامدی فرد،۱۳۹۲).
برخی از مهارتهای اجتماعی لازم برای زندگی
۱-مهارت تفکر انتقادی: منظور از تفکر انتقادی، انتقاد کردن از گوینده یا نویسنده یا خبر و نتیجه نیست، بلکه منظور نقد درست مطلب از طریق تحلیل قضایا و یافتن رابطههای علت و معلولی و کشف نکتههای مثبت و منفی مرتبط با موضوع است. وقتی فرد از مهارت تفکر انتقادی برخوردار باشد، میتواند با سبک و سنگین کردن نقاط قوت و ضعف هر موضوع و در نظر گرفتن همهی جوانب ممکن، بهترین قضاوت و داوری را نسبت به آن ارائه کند(مویس ورینولدز[۶۴]،۱۳۹۰).
۲-مهارت تصمیمگیری: این مهارت به مهارت تفکر انتقادی وابسته است که خود به مهارت فردی در تحلیل قضایا وابسته است. تحلیلهای درست، فرد را به شناخت درست نقاط قوت و ضعف رهنمون میشود و این شناخت درست در جای خود به تصمیمگیری صحیح فرد کمک میکند. فرد ماهر در این مرحله کسی است که بتواند با توجه به تحلیل درست موضوعات، رخدادها و پدیدهها و قضایا و در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی مرتبط با موضوع، به تصمیمی منطقی و درست و عقلانی برسد(مویس ورینولدز،۱۳۹۰).
۳-مهارت حل مسأله: مسألهها را از راههای گوناگون میتوان حل کرد. بسیاری از مسألهها را افراد گوناگون یکسان حل میکنند. یعنی از راهی آشنا، یاد گرفته شده و سهلالوصول استفاده میکنند. اما ضرورت آموزش و یادگیری قرن بیست و یکم، این است که افراد برای جستوجوی راههای بکر و خلاق و منحصر به فرد تربیت شوند. یافتن راه حل های خلاق برای حل مسائل اجتماعی، موجبات پیشرفتهای اجتماعی را فراهم میکند. جستوجوی راههای بکر و خلاق برای حل مسائل، نشاط و شادی و ارضای فرد را نیز موجب میشود و خود انگیزی برای یادگیریهای بعدی را به وجود میآورد(متسون واولندینگ،۱۳۸۴).
۴-مهارت برقراری ارتباط: زندگی اجتماعی بدون برقراری ارتباط ممکن نیست. اگر ارتباطات اجتماعی درست نباشد، انواع و اقسام مشکلات چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی امکان بروز مییابند. لازمهی تعامل درست و سازنده با دیگر افراد اجتماع، شناخت درست در چند بعد است: ۱. شناخت خود؛ ۲. شناخت دیگران؛ ۳. شناخت پدیدهها و واقعیتهای اجتماعی. شناخت در هر یک از این سه زمینه، نیازمند یادگیری و آموزش درست و ممارست در تمرین آموختههاست. شناخت واقعبینانه از مسئولیتها، وظایف و حقوق خود، شناخت حقوق و مسئولیتهای دیگران، شناخت شرایط، امکانات و پیش زمینهها و پس زمینههای بروز اتفاقات و پدیدهها، لازمهی اساسی و پایهای برقراری ارتباط درست و مناسب است. دیگر لازمههای برقراری ارتباط درست عبارت اند از:
-
- همراهی و همدلی: توجه به دیگران، نظر، افکار و ایدههای آنها، گوش سپردن به گفتههای آنان و نزدیک شدن با آنها از نظر فکر و روش کار، با جمع بودن، کنار جمع بودن و با جمع کار کردن، همه صورتهایی از همدلی و همراهی است. همکاری و اشتراک مساعی در انجام کارها از مهارتهای بایستهی امروزی است. لازمهی همکاری و اشتراک مساعی پیشبینی هیجانات ناشی از کار جمعی، تنشهای احتمالی و کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات است. همدلی حاصل نمیشود، مگر با شناخت آسیبها و آفتهای برقراری آن و پیشبینی راههای مسالمتآمیز و سازنده.
-
- شناخت آفتهای ارتباط: هر نوع ارتباطی سه جزء دارد: برقرار کنندهی ارتباط، فرستنده پیام و گیرنده. هر نوع ارتباط، با ابزاری معین قابل برقراری است. ممکن است گفتوگو ابزار برقراری ارتباط باشد و یا هر رسانهای که محمل ارتباط قرار گیرد. آن چه مهم است، سلامتی برقراری ارتباط است. سلامتی ارتباط همیشه به وسیلهی آفتهایی چند تهدید میشود؛ آفتهایی مثل: خشونت، خشم، حسد، رقابت ناسالم، زیادهخواهی، خودخواهی و خودپسندی، یکجانبهنگری، قدرتطلبی، یکهتازی، نادیده گرفتن افکار، ایدهها و نظرهای مخاطب و نادرست استفاده کردن از ابزارهای ارتباطی. سلامتی ارتباط هم به صبوری و بردباری، سعهی صدر، گذشت، ایثار، رعایت حقوق دیگران، صمیمیت و مهربانی، مشارکت و تشریک مساعی نیاز دارد(متسون واولندینگ،۱۳۸۴).
۵-مهارت رقابت مثبت و سازنده: احساس رقابت در همهی موجودات زنده وجود دارد. رقابت غریزه ای برای اثبات وجود است و میتواند هم نتایج خوب و هم نتایج بد به بار آورد؛ البته تا جایی که به خودنمایی و خودبینی مبدل نشود، مثبت و خوب است. به طور کلی، رقابت عامل مهم در نظامهای آموزشی است، زیرا هر نظام آموزشی مایل است بهترینها را گزینش کند و امتیازاتی را برای آنها قائل شود. همین تمایل و همین الزام به گزینش، رقابت را برای گرفتن امتیاز بیشتر شدیدتر میکند. گاهی هم وجود شرایطی مثل ظرفیت کم و تقاضای زیاد، رقابت را الزام آور میکند. نوع شدت یافتهی رقابت وقتی است که با زیادهخواهی، رعایت نکردن حقوق دیگران و پرخاشگری همراه شود. صاحبنظران تعلیم و تربیت دربارهی ترغیب یا تکذیب رقابت در مدارس توافق ندارند. بعضی معتقدند که رقابت ضد همکاری گروهی، تعاون، وحدت، یکدلی و یکرنگی و مشارکت و تشریک مساعی است. اما گروه موافق معتقدند که رقابت بخشی از فرهنگ است و از آن جا که انتقال فرهنگ یکی از وظایف آموزش و پرورش است، بنابراین رقابت هم که جزئی از فرهنگ است، باید مورد توجه قرار بگیرد. رقابت دو صورت کلی دارد: ۱. رقابت بیرونی؛ ۲. رقابت درونی. در رقابت بیرونی، افراد با یکدیگر مقایسه میشوند و به دلایلی خاص موضوع گزینش حتی بین خوبها و برترها مطرح است و الزاماً باید نخبههایی انتخاب شوند. در رقابت درونی، فرد با خودش، با گذشتهاش و با آنچه قبلاً بوده است، مقایسه میشود. یعنی توانمندیهای فعلی او نسبت به توانمندیهای گذشتهاش ارزیابی میشود و در واقع فرد با خودش به رقابت میپردازد. در حالت اول یعنی رقابت بیرونی، کوششهای فرد بیشتر انفرادی است و سعی فرد در جهت پیشی گرفتن از توانمندیهای دیگران است. امتیازات بر مبنای مقایسهی توانمندیهای افراد داده میشود. اما در حالت دوم یعنی رقابت درونی، کوششها هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی قابل مدیریت است. امتیازات بر مبنای توانمندیهای فردی و در مقایسه با معیارهای از قبل تعیین شده داده میشود. این نوع رقابت به هیچ وجه با کار گروهی مغایر نیست و به روحیهی تعاون و مشارکتپذیری صدمهای نمیزند. واقعیت این است که در دنیای امروز، پرورش هر دو نوع مهارت، به تناسب شرایط و الزامات، لازم است. دانشآموز امروزی باید با ویژگیهای هر دو نوع رقابت آشنا باشد، مزایا و معایب هر کدام را بداند و بتواند به موقع در شرایط موجود از مزایای رقابت استفاده کند و از معایب آن بپرهیزد. آن چه از نظر معلمان و دانش آموزان و اولیاء باید حائز اهمیت باشد، این است که «سازمان دادن رقابت» روش و راهبردهای خاصی را میطلبد تا از مزایای آن در جهت رشد و پیشرفت استفاده شود و از بروز معایب آن، با اتخاذ شیوههای مطلوب، جلوگیری شود. اتخاذ روش مناسب، علاوه بر رعایت مراحل آماده سازی و اجرا، باید روی مرحلهی ارزشیابی تکیهی خاصی داشته باشد و روش ارائه بازخورد را به گونهای طراحی کند که مزایای رقابت درونی را هدف بگیرد و معایب رقابت بیرونی را بنمایاند(مویس ورینولدز،۱۳۹۰).
نظر قرآن در مورد اجتماعی بودن انسان
انسان موجودی است که نیازمند روابط اجتماعی است و بدون حضور در اجتماع هیچ گاه از عهده پاسخگوئی به نیازهای متنوع زندگی خویش برنمی آید. طبیعی است که پذیرفتن هر محیط و اجتماعی به معنای متعهد شدن نسبت به شرایط و مقررات ویژه آن محیط است. زندگی اجتماعی نیز بر محور اصول و آداب و قوانین و روابطی تنظیم شده است، اسلام نیز به عنوان دینی که پاسخگوی نیازهای ضروری روحی و جسمی انسان ها در تمام عصرها و مکان هاست نه تنها روابط سازنده اجتماعی را مورد تأیید قرار داده و امضاء کرده است بلکه با پایه گذاری برخی از اصول در روابط اجتماعی اهمیت آنها را به جامعه ایمانی گوشزد کرده است. از آیات کریمه قرآن استفاده می شود که اجتماعی بودن انسان در متن خلقت و آفرینش او پی ریزی شده است. در سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳ می فرماید: « یا ایها الناس انا خلقنا کم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم».ای مردم! شما را از مردی و زنی آفریدیم و شما را ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا به این وسیله یکدیگر را بازشناسید (نه اینکه به این وسیله بر یکدیگر تفاخر کنید).
در سوره فرقان آیه ۵۴ میفرماید : « و هو الذی خلق من الماء بشرا فجعله نسبا و صهرا». اوست که از آب، بشری آفرید و آن بشر را به صورت نسب ها ( رابطههای نسبی ) و خویشاوندی دامادی ( رابطههای سببی ) قرارداد. این آیه کریمه نیز روابط نسبی و سببی را که مایه پیوند افراد با یکدیگر و پایه بازشناسی آن ها از یکدیگر است، به عنوان طرحی که در متن خلقت برای حکمت و غایتی کلی قرار داده شده عنوان نموده است. در سوره مبارکه زخرف آیه ۳۲ میفرماید :« أهم یقسمون رحمه ربک ؟ نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوه الدنیا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا و رحمه ربک خیر مما یجمعون ». آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم میکنند ؟ ( آیا کار خلقت به آن ها واگذار شده که هرچه را به هر که بخواهند بدهند و از هر که نخواهند باز گیرند ؟ ) ما مایههای معیشت و وسایل زندگی (امکانات و استعدادها)را میان آنها در زندگی دنیا تقسیم کردیم و برخی را بر برخی دیگر از نظر امکانات و استعدادها به درجاتی برتری دادیم تا به این وسیله، و به صورت متقابل، برخی برخی دیگر را مسخر خود قرار دهند ( و در نتیجه همه به طور طبیعی مسخر همه واقع شوند )، و همانا رحمت پروردگارت ( موهبت نبوت ) از آنچه اینها گرد میآورند بهتر است.
به طور خلاصه میگوییم مفاد آیه کریمه این است که انسان ها از نظر امکانات و استعدادها، یکسان و همانند آفریده نشدهاند، که اگر چنین آفریده شده بودند، هر کس همان را داشت که دیگری دارد و همان را فاقد بود که دیگری فاقد است و طبعا نیاز متقابلی و پیوندی و خدمت متبادلی در کار نبود. خداوند انسان ها را از نظر استعدادها و امکانات جسمی و روحی و عقلی و عاطفی، مختلف و متفاوت آفریده است، بعضی را در بعضی از مواهب بر بعضی دیگر به درجاتی برتری داده است و احیانا آن بعض دیگر را بر این بعض، در بعضی دیگر از مواهب برتری داده است و به این وسیله همه را بالطبع نیازمند به هم و مایل به پیوستن به هم قرار داده و به این وسیله زمینه زندگی به هم پیوسته اجتماعی را فراهم نموده است. این آیه کریمه نیز دلالت دارد بر اینکه زندگی جتماعی انسان امری طبیعی است نه صرفا قراردادی و انتخابی و نه اضطراری و تحمیلی.
محورهایی که در موضوع مؤمن و روابط اجتماعی از دیدگاه قرآن مطرح است عبارتند از:
-
- مؤمن و التزام به آداب در مجالس عمومی
-
- مؤمن، تعاون و همکاری بر نیکی و تقوا
-
- مؤمن و کنترل چشم ها در روابط اجتماعی و پرهیز از زمینه سازی برای گناه
-
- مؤمن و تلاش برای وحدت، پرهیز از تفرقه، امر به معروف و نهی از منکر
-
- مؤمن و پرهیز از ناهماهنگی گفتار و رفتار
-
- مؤمن و پرهیز از آسیب پذیر کردن روابط سالم اجتماعی
-
- مؤمن و پرهیز از دوستی ها و روابط ایمان سوز
-
- مؤمن، مسئولیت در برابر خود و خانواده
-
- مؤمن و پای بندی به آداب در روابط اجتماعی(صغری،۱۳۷۰).
خداوند در مورد کنترل چشم ها در روابط اجتماعی و پرهیز از زمینه سازی برای گناه در سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱می فرماید:« به مؤمنان بگو چشم های خود را از نگاه هوس آلودفرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و اطرافروسری های خود را بر سینه خود افکنندتا گردن و سینه با آن پوشانده شودو زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان هم کیششان یا بردگانشان ( خدمتکاران زن) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانشان دانسته شودو صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسدو همگی به سوی خدا بازگردید و توبه کنید ای مؤمنان تا رستگار شوید». جامعه ایمانی آنگاه حرکتی رو به کمال و رستگاری دارد و آنگاه می تواند از لذات و رهاوردهای باشکوه ایمان بهره مند شود که در حرکتی همگانی زمینه های پیدایش رشد فضائل اخلاقی، و شکوفه های ایمانی را ایجاد کند و با تمام جدیت و توان با آفات و موانع به مقابله برخیزد.
و راجع به پرهیز از آسیب پذیر کردن روابط سالم اجتماعی در سوره حجرات آیه۱۱ می فرماید : « ای کسانی که ایمان آورده ایدنباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نه زنانی زنان دیگر را شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه کنند ظالم و ستمگرند، یعنی انسان باایمان و جامعه ایمانی باید از هر کاری که حاکمیت دوستی و صمیمیت و اعتماد متقابل را از بین می برد یا آسیب پذیر می کند با جدیت پرهیز کند ودر صورت گرفتاری به این ناپاکی روحی از آن توبه کند تا عنایات الهی و رحمت بی کران حق مجدداً شامل آن ها شود.
عملکردتحصیلی[۶۵]
مفهوم عملکرد تحصیلی
عملکرد تحصیلی، عبارت است از کلیه فعالیت ها و تلاش هایی که یک فرد در جهت کسب علوم و دانش و گذراندن پایه ها و مقاطع تحصیلی مختلف در مراکز آموزشی از خودنشان می دهد. عملکرد تحصیلی عبارتست از درجه و میزان موفقیت فرد در امتحانات پایان ترم تحصیلی مدارس که از نمره صفر تابیست تعیین می گردد(مارتین وهمکاران[۶۶]،۲۰۰۶).
عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی
۱-عوامل فردی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 10:22:00 ق.ظ ]
|