ایجاد ساختاری تجاری که در آن مشتری و تامین­کننده در ریسک سهیم شوند
برنامه­ ریزی مجدد پروژه یا تغییر محدوده و مرزهای پروژه، برای مثال از طریق اصلاح اولویت پروژه، تخصیص منابع، تقویم تحویل و غیره
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
ادامه پروژه علیرغم آنکه میزان ریسک بیشتر از سطح مورد قبول است
خروجی های برنامه واکنش به ریسک
خروجی­های برنامه­ ریزی واکنش به ریسک ، فوق العاده مهم هستند و عبارتند از: (روزبهی و جدا، ۱۳۸۸)

به روز رسانی لیست ریسک­های شناسایی شده
ریسک های ثانویه مربوط به تصمیات قرارداد
به روز رسانی برنامه مدیریت پروژه
به روز رسانی اسناد پروژه
پایش و کنترل ریسک­ها
اثربخشی مدیریت پروژه به نحوه اجرای برنامه ­های تایید شده وابسته است. این برنامه­ ها باید به درستی اجرا، بررسی و به­ صورت منظم به­روز گردند. درصورتیکه این کار به درستی صورت پذیر، فعالیت­های انجام شده به نتیجه رسیده و پروژه­ های آتی از تجربیات این پروژه بهره خواهند برد. (سبزه­پور، ۱۳۸۹)
هدف اصلی از پایش و کنترل ریسک عبارتست از پیگیری ریسک­های شناسایی­شده، پایش ریسک­های باقیمانده، شناسایی ریسک­های جدید، اطمینان از اجرای به موقع برنامه ­های پاسخ به ریسک و ارزیابی اثر بخشی آنها در چرخه عمر پروژه. (روزبهی و جدا، ۱۳۸۸)

عوامل مهم موفقیت در فرایند پایش و کنترل ریسک­ها
عوامل مهم در فرایند پایش و کنترل ریسک­ها عبارتند از: (سبزه­پور، ۱۳۸۹)

یکپارچه سازی پایش و کنترل ریسک با پایش و کنترل پروژه؛ برنامه مدیریت پروژه، از همان ابتدا باید در بردارنده اقدامات مورد نیاز برای پایش و کنترل ریسک های پروژه باشد. این اقدامات باید در ابتدا در چرخه برنامه ریزی پروزه گنجانده شوند.
پایش مداوم شرایط فعال شدن ریسک؛ در برنامه­ ریزی پاسخ به ریسک شرایط ریسک­ها به صورت پیوسته و مداوم مورد بررسی قرار می­گیرد.
آگاهی از وضعیت ریسک؛ گزارش مدیرت ریسک باید یک آیتم همیشگی را تشکیل دهند تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم از مدیریت ریسک آگاه بوده و مدیریت ریسک به­ صورت کامل با تصمیمات مدیریت پروژه یکپارچه است.
ابزارها و تکنیک های پایش و کنترل ریسک
پایش و کنترل ریسک نیازمند تمرکز بر ابزارهایی است که از عوامل کلیدی موفقیت فعالیت­های مربوط به پی­گیری ریسک، حمایت می کند. (عوض­خواه و محبی، ۱۳۸۹)

ارزیابی مجدد ریسک
ممیزی ریسک
تحلیل واریانس و تحلیل روند
سنجش فنی عملکرد
تحلیل ذخیره
ارزیابی مجدد ریسک
ارزیابی مجدد ریسک یعنی شناسایی ریسک­های جدید و ارزیابی مجدد ریسک­ها با بهره گرفتن از فرآیندهایی که در بخش­های قبل به آن اشاره شد. ارزیابی مجدد ریسک­ها باید به­ صورت منظم و دوره­ای زمان­بندی شوند. در شکل ۲-۳۵ فرایند ارزیابی ریسک­ها به صورت شماتیک نمایش داده شده است. (سبزه­پور، ۱۳۸۹)
شکل ۲-۳۷- فرایند ارزیابی ریسک (سبزه­پور، ۱۳۸۹)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...