دهه ۱۹۶۰-۱۹۷۰: تنش های بسیاری در خصوص مباحث استقلال و پاسخگویی بین دولت ها و مراکز آموزش عالی وجود داشته است.
دهه ۱۹۷۰-۱۹۸۰: در این دهه دولتها در پی اعمال کنترل بیشتر بر اقدامات، رسالتها و اهداف موسسات آموزش عالی برآمده اند.
ازدهه ۱۹۹۰ و ۱۹۸۰ به بعد: در طی این دهه ها، بحث پاسخگویی و استقلال با تأکید بر عملکرد موسسات آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است(تقی پور ظهیر و صفایی،۱۳۸۸، ۱۰۹).
در پژوهشی که توسط دایجل و کیوکو،(۲۰۰۲) انجام شده است، انواع مختلف پاسخگویی، چگونگی کاربرد آن در آموزش عالی امریکا و نقش فناوری اطلاعات در پاسخگویی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی ها نشان داده است که پاسخگویی در مراکز آموزش عالی آمریکا به عنوان یک چالش مهم و اساسی مطرح شده است که درک آن به مؤسسات کمک می نماید تا با افزایش پاسخگویی به نحو موثرتری عمل نمایند(تقی پور ظهیر و صفایی،۱۳۸۸، ۱۰۹).
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه:
هدف از تحقیق، کشف حقایقی است که بتواند مشکلات و نواقص زندگی را برطرف نماید. هرکار پژوهشی علمی نیازمند برخورداری از یک چارچوب منسجم درساختار و ظاهر و رویکرد و رهیافتی روشمند در متن و محتوا و باطن پژوهش است. اساساً نوشته‌ها و گفته‌های فاقد این ویژگی ها، هرچند مملو از دانش و تجربه و اطلاعات باشند، ارزش علمی ندارند. از این‌رو محققان همواره بعد از انتخاب موضوع تحقیق، با روش‌ها، چارچوب‌ها و رهیافت‌های متعدد برای انجام پژوهش مواجه اند که یکی از مهمترین و ضروری ترین آن‌ها روش شناسی است. روش‌شناسی مهارت و شیو‌ه‌های گوناگون برای تحقیق یا پژوهش است و مجموعه‌ای از فنون و مهارت‌هایی است که از طریق آن‌ها می‌توان پدیده‌ها و موضوعات را درحوزه‌های مختلف علوم پژوهش کرد. این روش شناسی شامل طرح تحقیق، برنامه‌ریزی تحقیق، فرایند تحقیق، متغیرها، جمع آوری اطلاعات، اندازه‌گیری، نمونه‌گیری و روش های تجزیه و تحلیل داده می شود. شناسایی این که چه روشی برای کدام نوع از پژوهش ها مناسب است و نیز آشنایی با ابزارها و شیوه های گردآوری داده ها از ملزومات روش شناسی تحقیق به شمار می رود.این فصل تحقیق به روش شناسی پژوهش حاضر می پردازد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۲- روش تحقیق:
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث روش توصیفی- همبستگی می باشد.
۳-۳- جامعه آماری تحقیق:
جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعه کنندگان ادارت دولتی شهرستان ملکان می باشد که در بازه زمانی ۱/۳/۹۳ الی ۲۰/۵/۹۳ به ادارات دولتی مراجعه نموده اند و از وب سایت های این ادارات استفاده نموده اند.
۳-۴- نمونه آماری و تعیین حجم نمونه:
به منظور گردآوری داده‌های مورد نیاز درباره افراد جامعه می‏توان یکی از روش‌های زیر را انتخاب و بکار برد:
الف) گرد آوری داده‌ها از همه افراد جامعه (سرشماری)
ب) گرد آوری داده‌ها از طریق نمونه گیری
عمده‌ترین‌ مسئله‌ نمونه‌گیری‌، انتخاب‌ واقعی‌ نمونه‌ است‌، ملاحظه‌های‌ نظری‌ که‌ در این‌ رابطه‌ باید مورد توجه‌ قرار گیرد، عبارتست‌ است‌ از: الف‌) نماینده‌ واقعی‌ جامعه ب‌) تصادفی‌ بودن‌ (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱، ۱۲۴).
برای تخمین حجم نمونه از فرمول “تعیین حجم نمونه کوکران” که در آن توزیع p یعنی نسبت یک صفت در جامعه شکل نرمال (یا تقریبا نرمال) دارد و به جای شاخص انحراف استاندارد جامعه واریانس نسبتی از جامعه که دارای ویژگی مورد نظر باشد، یعنی مقدار pq قرار می گیرد، استفاده شده است. (هومن، ۱۳۷۳، ۱۹۰) با توجه به عدم اطلاعات در مورد ویژگی های موجود در گروه نمونه درصد بیشینه یعنی مقادیر ۵/۰ برای بود و نبود ویژگی و صفت مورد اندازه گیری لحاظ شده است. همچنین برای خطای اندازه گیری مقدار ۰۶/۰ (خطای حدی) انتخاب شده است. در تحقیق حاضر به خاطر نامشخص بودن تعداد جامعه آماری از فرمول زیر برای بدست آوردن حجم نمونه استفاده شده است که براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد ۲۶۷ نفر برای مطالعه برآورد گردید.
فرمول تعیین حجم نمونه :
۹۶/۱=t 06/0=ε ۵/۰=q 5/0=p
۳-۵- ابزارهای جمع آوری داده های تحقیق:
برای جمع‌ آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه‌های تنظیم‌شده تحقیق حاضر از پرسشنامه‌ایی که با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم‌شده، استفاده گردیده‌است.
پرسشنامه تحقیق متشکل از دو دسته سوال است. دسته اول، که با حروف الفبا کدگذاری شده است به منظور تعیین و مشخص شدن مشخصات نمونه آماری از لحاظ جنسیت،وضعیت تأهل، سنوات خدمت، تحصیلات و سن کارکنان و دسته دوم به منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق حاضر در دو بخش تنظیم گردیده است. بخش اول شامل سوالات استقرار دولت الکترونیک است که شامل ۱۷ سوال دو گزینه ای تنظیم گردیده است.
بخش دوم سوالات برای سنجش متغیر پاسخگویی در قالب ۱۵ سوال براساس نظریه جنسن(۲۰۰۱) و در قالب مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردیده است. جدول شماره ۳-۱ تعداد سوالات استقرار دولت الکترونیک و پاسخگویی را برای هریک از ابعاد در نظر گرفته شده را نشان می دهد.
جدول شماره ۳-۱: تعداد و نحوه توزیع سؤالات پرسشنامه ها

 

مجموع سؤالات پرسشنامه دولت الکترونیک ۱۷ سوال
  ابعاد شماره سوال
پرسشنامه پاسخگویی پاسخگویی قانونی ۱-۲
پاسخگویی مالی ۳-۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...