روش‌شناسی پژوهش

 

 

 

طرح پژوهش
محیط پژوهش
جامعه و نمونه پژوهش
حجم نمونه و روش نمونه‌گیری
مشخصات واحدهای پژوهش
متغیرها و نحوه کنترل انها
ابزار گردآوری داده‌ها
تعیین روایی و پایایی پژوهش
روش گردآوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
محدودیتهای پژوهش
ملاحظات اخلاقی
طرح پژوهش
این پژوهش یک مطالعه تجربی همراه با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل است؛ که در آن تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه پژوهش
جامعه این پژوهش دختران نوجوان ۱۵ تا ۱۷ ساله مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های دخترانه دولتی شهر مشهدمی‌باشند.
محیط پژوهش
محیط پژوهش شامل۶ دبیرستان دخترانه دولتی بود که بصورت تصادفی ساده از میان ۷ ناحیه آموزش و پرورش انتخاب شده بودند. این نواحی در سه طبقه مجزا و همسان قرار دارند که مبنای چنین طبقه‌بندی‌، میزان امکانات آموزشی و سطح اقتصادی خانواده‌های دانش‌آموزان می‌باشد و توسط پژوهشکده آموزش و پرورش عباس‌زادگان مشهد، تعیین گردیده است. نواحی ۱،۲ و ۵ آموزش و پرورش در سطح نابرخوردار، ۴ و ۷ برخوردار و ۳ و ۶ جزء سطح نیمه برخودار هستند. از طبقه نابرخوردار ناحیه ۱ٰ از طبقه برخوردار ناحیه ۴ و از طبقه نیمه برخوردار ناحیه ۳ به روش تصادفی ساده انتخاب شد.
نمونه پژوهش
نمونه این پژوهش شامل ۵۰ دختر نوجوان ۱۵ تا ۱۷ ساله مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های دخترانه دولتی مشهد در سه پایه اول، دوم و سوم دبیرستان در هر گروه مداخله و کنترل است.
حجم نمونه
از آن جایی که متغیر «میزان استرس تحصیلی» در این پژوهش از نوع کمی فاصله‌ای می‌باشد، بنابراین تعیین حجم نمونه در این مطالعه بر اساس فرمول «تعیین حداقل حجم نمونه برای مقایسه میانگین دو جامعه» و با توجه به یافته‌های مربوط به پژوهش پاشایی و همکاران در سال ۸۸ با عنوان ” تاثیر آموزش مهارت‌های مقابله با هیجان‌ها در اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دختران دبیرستانی” انجام شد به این ترتیب که برای اطمینان بیشتر، حداقل حجم نمونه با سطح اطمینان ۹۵ درصد و توان آزمون ۸۰ درصد و بر اساس دو دامنه بودن فرضیه محاسبه شد که برابر با ۴۱ نفر در هر گروه و با احتساب ریزش نمونه ،۵۰ نفر در هر گروه ، در مجموع ۱۰۰ نفر، به دست آمد و مورد مطالعه قرار خواهند گرفتند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
N= (Z (۱-α/۲) + Z1-β) ²(s1²+s2²)/ (m-m2
Z(1-α/۲) =سطح اطمینان ۹۵ درصد برای مطالعه دو دامنه ۹۶/۱=
۱-β = توان آزمون ۸۰ درصد ۰٫۸۴
انحراف معیار نمره استرس در گروه آزمون ۳۷ / ۱= S1
S2 انحراف معیار نمره استرس در گروه کنترل ۹۸/۲=
m۲/۱۷میانگین نمره استرس در گروه آزمون
m2= میانگین نمره استرس در گروه کنترل ۲۱
۴۱≈۹۸/۴۰ n=
روش نمونه‌گیری
ابتدا براساس طبقه‌بندی پژوهشکده آموزش و پرورش عباس‌زادگان مشهد، نواحی هفتگانه آموزشی در سه طبقه برخوردار، نیمه برخوردار، نابرخوردار دسته بندی شد. بدین صورت که نواحی ۱، ۲ و۵ آموزش و پرورش جزء مناطق نابرخوردار، نواحی ۴ و ۷ برخوردار و نواحی۳ و ۶ در طبقه نیمه برخوردار از لحاظ وضعیت امکانات آموزشی و سطح اقتصادی دانش‌آموزان، قرار گرفتند. از طبقه نابرخوردار ناحیه ۱ٰ از طبقه برخوردار ناحیه ۴ و از طبقه نیمه برخوردار ناحیه ۳ به روش تصادفی ساده انتخاب شد و سپس دبیرستان‌های دخترانه دولتی در هر ناحیه لیست و از میان آنها دو دبیرستان به روش تصادفی ساده انتخاب و با تخصیص تصادفی نیز در دو گروه آزمون و کنترل جایگزین شدند.
پس از مراجعه با دبیرستانهای منتخب از هر پایه تحصیلی در هر دبیرستان، یک کلاس به صورت تصادفی ساده تعیین و پرسشنامه‌ها در اختیار دانش‌آموزان هر کلاس منتخب، قرار داده شد. پس از تکمیل پرسشنامه، آن دسته از دانش‌آموزانی که دارای معیارهای ورود بودند به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. طی مطالعه، تمامی واحدهای پژوهش در برنامه حضور داشته و لذا ریزش نمونه در مطالعه حاضر وجود نداشت.
مشخصات واحد پژوهش
معیارهای ورود نوجوان:
نمره استرس تحصیلی ۱۰۳ و بیشتر
رضایت والدین و دانش‌آموز جهت شرکت در جلسات
عدم استفاده از درمان‌های داروئی و غیر دارویی کنترل استرس طی ۶ ماه گذشته
عدم بروز بحران در ۶ ماه گذشته[۱۶]
عدم وجود سابقه شکست تحصیلی طی ۲ سال تحصیلی گذشته
معیارهای خروج
بروز بحران حین مداخله و قبل از اجرای پس آزمون
غیبت در جلسات آاموزشی ( ۲ بار و بیشتر )
عدم تمایل دانش‌آموز یا والدین وی به ادامه حضور در پژوهش
در صورتی که طی مداخله از درمان‌های دیگری برای کنترل استرس خود استفاده کند.
متغیرهای پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...