قبل از وارد شدن به مرحله آزمون فرضیات و مدل مفهومی‌تحقیق،‌ اطمینان یافتن از صحت مدل­های اندازه‌گیری متغیرهای برون­زا و درون­زا ضروری می­باشد. این کار از طریق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم صورت گرفته است. تحلیل عاملی تأییدی یکی از قدیمی­ترین روش­های آماری است که برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مکنون(متغیرهای اصلی) و متغیرهای مشاهده شده(گویه‌های پرسشنامه ) به کار برده می­ شود و بیانگر مدل اندازه‌گیری است (برن،۱۹۹۴). این تکنیک که به برآورد پارامترها و آزمون فرضیه ­ها با توجه به تعداد عامل­های زیربنایی میان نشانگرها می ­پردازد، مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است و مشخص می­ کند که کدام متغیرها با کدام عامل(ابعاد آن عامل) و همچنین کدام عامل با کدامیک از عامل­ها همبسته است. معیارهای اعتبارسنجی مدل اندازه‌گیری در جدول ۴-۳ به طور خلاصه آورده می‌شود.
مقاله - پروژه
جدول ‏۴‑۳- معیارهای اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری

 

نوع اعتبار شاخص تفسیر شاخص منبع
سازگاری درونی[۱۳۴] آلفا کرونباخ[۱۳۵](CA) این شاخص میزان بارگیری همزمان متغیرهای مکنون یا سازه را در زمان افزایش یک متغیر آشکار اندازه‌گیری می‌کند. مقدار این شاخص از ۰ تا ۱ می‌باشد. مقدار این شاخص نباید کمتر از ۶/. باشد. چین[۱۳۶](۱۹۹۸)
سازگاری درونی سازگاری ترکیبی[۱۳۷](CR) این شاخص در واقع نسبت مجموع بارهای عاملی متغیرهای مکنون به مجموع بارهای عاملی بعلاوه واریانس خطا می‌باشد. مقادیر آن بین ۰ تا ۱ می‌باشد و جایگزینی برای آلفای کرونباخ است. مقدار این شاخص نباید کمتر از ۶/. باشد. به این شاخص نسبت دیلون- گلداشتاین[۱۳۸] نیز گفته می‌شود. چین (۱۹۹۸)
روایی شاخص[۱۳۹] بارهای عاملی شاخص‌ها نشان دهنده این موضوع است که جه میزان از واریانس‌های شاخص‌ها توسط متغیر مکنون خود توضیح داده می‌شود. مقدار این شاخص باید از ۶/. بزرگ‌تر و در فاصله اطمینان ۵% معنادار باشد. معنی‌داری این شاخص توسط بوت‌استرپ[۱۴۰] یا جک‌فینگ[۱۴۱] بدست می‌آید. چین(۱۹۹۸)
اعتبار همگرا[۱۴۲] متوسط واریانس استخراجی[۱۴۳] (AVE) میزان واریانسی که یک متغیر مکنون از شاخص‌های خود می‌گیرد را اندازه‌گیری می‌کند. مقدار این شاخص باید از ۵/. بزرگ‌تر باشد. فورنل و لارکر[۱۴۴](۱۹۸۱)
اعتبار منفک شاخص فورنل و لارکر[۱۴۵] طبق این شاخص واریانس هر متغیر مکنون باید برای شاخص‌های مربوط به خودش بیشتر از سایر شاخص‌ها باشد. برای تشخیص این امر ابتدا جذر AVE متغیر مکنون را محاسبه می‌کنیم و سپس حاصل را با مقادیر همبستگی‌ای که این متغیر مکنون با سایر متغیرهای مکنون داشته مقایسه می‌کنیم. باید حاصل جذر AVE از مقادیر همبستگی‌ها بیشتر باشد. اینکار را برای سایر متغیرهای مکنون نیز تکرار می‌کنیم. فورنل و لارکر (۱۹۸۱)
         

جدول ‏۴‑۴- مقادیر شاخص‌های روایی و پایایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...